Dagrofa taber omsætning
Kiwi er succeshistorien i Dagrofas årsrapport, som melder om overordnet tilbagegang i både omsætning og indtjening.
Ifølge Jyllands-Posten faldt omsætningen i koncernen med næsten 1,5 mia. kr. i 2011, hvilket blandt andet kan tilskrives et omsætningsfald i Super Best-kæden på 2 %.
- Det danske marked er stadig meget konkurrencepræget, og det er dyrt at etablerede en stærk position på discountmarkedet, siger Henrik Gundelach, koncernchef i Dagrofa A/S.
Han kan dog glæde sig over, at Kiwi er en succeshistorie med en omsætningsfremgang på 17 %, som ikke kun skyldes åbningen af seks nye butikker, men også en generel fremgang i de eksisterende butikker.
Den store synder er dog grossistvirksomheden SuperGros, som i løbet af året mistede både Statoil og DSB som kunder og gik 1,7 mia. kr. tilbage i omsætning.
Som reaktion har SuperGros blandt andet sat priserne ned, ligesom Dagrofa har introduceret omkring 500 private label-produkter, som oplevede stigende salg i 2011 med en forventning om yderligere stigninger i år.