23948sdkhjf

164 købmænds regnskaber tegner et tydeligt billede

Solide bundlinjer og sågar overskud i millionklassen er langt fra nogen sjældenhed blandt landets over 350 selvstændige Rema 1000-købmænd.

Men købmændene i den succesfulde discountkæde ser ud til igen at overgå sig selv – godt hjulpet på vej af coronakrisen.

For en måneds tid siden begyndte regnskaberne fra de selvstændige Rema-købmænd at tikke ind. RetailNews har nu gennemgået 164 regnskaber, og særligt én ting er iøjnefaldende:

Kun 5 ud af de 164 købmænd havde sidste år underskud.

Resten tjente penge. Endda gode af slagsen. Overskuddene svinger fra få hundrede tusinde kroner til adskillige millioner kroner. Vel at mærke efter at købmanden selv havde fået udbetalt løn.

Fælles for mange af Rema 1000-købmændene er, at de har formået at øge indtjeningen. Det er måske ikke så bemærkelsesværdigt i et år, hvor dagligvarebranchen oplevede kronede dage og hidtil uset fremgang.

Lukkede restauranter, kantiner, caféer og kun et fåtal af ferierejser lagde milliarder til dagligvarebranchens omsætning, og stort set alle kæder melder om rekordvækst og vundne markedsandele.

Men selvom det i 2020 ikke var en kunst at tjene penge på salg af dagligvarer, tegner tallene i Rema 1000-købmændenes regnskaber et tydeligt billede af en kæde, som i den grad har fat i de danske forbrugere.

År efter år vokser Rema 1000 i Danmark og æder markedsandele. Om ni år spås kæden ligefrem at overgå den mangeårige markedsleder Netto, ifølge en analyse fra Retail Institute Scandinavia.

Opskriften på succes er mangesidet. Men det er svært at komme uden om kædens franchisekoncept. Hver købmand ejer sin egen forretning og tager derfor selv både risikoen og den eventuelle gevinst. Netop det er et vigtigt incitament til at lægge mange timer og kræfter i sin butik – og dermed optimere kundeoplevelsen og holde omkostningerne nede.

En købmand, der råder over sin egen økonomi, vil gå langt for at spare 50 øre, har Rema-topchef Henrik Burkal en gang sagt.

Rema 1000 gør som udgangspunkt ikke noget, der er bimlende genialt. Men kæden gør mange små ting rigtigt. Hele tiden. Den slags opbygger momentum, og har man først momentum i dagligvarebranchen, og evner man at holde det kørende, er potentialet stort.

I 2019 lå den gennemsnitlige indtjening blandt 343 Rema 1000-købmænd på 1,4 mio. kr. Om det tal voksede i 2020, ved vi, når Rema 1000 Danmark offentliggør årsregnskab.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109