23948sdkhjf

Ukendt EU-mærke kan ramme dansk eksport

Kun de færreste kender til EU’s økologimærke, og det er i sidste ende et problem for den danske eksport af fødevarer.
Fire af fem danskere kender ikke EU’s lysegrønne økologimærke, skriver Food & Culture.

- EU’s økologimærke fik nyt design i juli 2010, og ifølge en undersøgelse foretaget af YouGov for NaturErhvervstyrelsen kender kun 20 pct. af danskerne til EU’s nye ø-mærke. Til sammenligning kender hele 96 pct. af befolkningen til det røde Ø. Selvom hver dansker i gennemsnit bruger 1.150 kr. på økologi om året, kan det lave kendskab til EU’s logo betyde, at danskerne er mindre opmærksomme på økologiske produkter fra udlandet, som er mærket med EU-logoet og ikke det danske røde Ø, siger Kirsten Lund Jensen, Økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Hun formoder, at kendskabet er lige så ringe i de øvrige EU-lande, og det er et problem for den danske eksport af økologiske fødevarer. For selv om Danmark i 2010 eksporterede for 857 mio. kr. økologi til andre EU-lande, er potentialet langt større.

- I takt med at det internationale økologiske marked vokser, vil mængden af varer, der bærer internationale logoer, sandsynligvis også vokse. Derfor er det vigtigt, vi får hævet kendskabet til EU-logoet, så vi kan fastholde genkendelsen af de økologiske varer både herhjemme og i udlandet. De andre lande har også regionale og nationale mærkninger, og de har ofte krav til produkterne, som ikke er obligatoriske i EU-lovgivningen. Det besværliggør eksporten for danske virksomheder, og et mere velkendt EU-logo, som nyder forbrugertillid på markedet, ville kunne være med til at øge salget, siger Kirsten Lund Jensen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109