23948sdkhjf

Coop-direktør: Private label må ikke blive en besættelse

Dagligvarekædernes egne mærker fylder mere og mere i butikker, supermarkeder og varehuse. Også i Coop-koncernen, hvor Coops egne mærker udgør omkring 30 pct. af det samlede sortiment i koncernens butikker.

Men selvom private label-andelen spiller en vigtig rolle i dagens dagligvarehandel, må den ikke tage overhånd. Sådan siger Per Thau, koncerndirektør i Coop med ansvar for indkøb, sortiment og logistik.

- Det må ikke blive en besættelse, at alt skal være private labels – eller egne varemærker, som jeg kalder det. Forbrugerne ønsker gode, ærlige varer til de rigtige priser. Det kan mærkevarerne også levere, siger Per Thau.

Coop kort fortalt:

Coop er landets næststørste dagligvarekoncern kun overgået af Salling Group.

Coop består af knap 1.100 butikker under kæderne Fakta, Coop 365, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Kvickly og Irma.

Butikkerne er dels ejet af Coop Danmark og dels af en række selvstændige brugsforeninger.

Derudover favner Coop-koncernen også Coop Bank og Coop Invest.

Eksemplet med Kims

Når landets dagligvarekæder har travlt med at lancere varer, som kun kan fås i deres egne butikker, er det ifølge eksperter et forsøg på at skabe identitet i et presset marked – og sikre større kundeloyalitet.

Coop har haft stor succes med bl.a. Änglamark, som Per Thau i sin tid selv var med til at lancere. Men private labels kan ikke stå alene.

Tilbage i august sidste år betød uenigheder om samarbejdet med chipsproducenten Kims, at Coop fjernede en stor del af Kims’ varer fra sine butikker.

- Vi lavede derfor en del nye private labels inden for chips, og vi har også klaret os ganske fornuftigt. Men det, vi kan se, nu hvor vi har fået Kims tilbage i sortimentet, er, at vi løfter chips-kategorien til nye højder. Det viser, hvad kombinationen mellem private label og mærkevarer kan gøre, siger Per Thau.

Trafikskaberne

Mærkevarerne kan være effektive trafikskabere i en dagligvarebutik. Analysevirksomheden AIM Create har spurgt cirka 1.000 danskere, hvilke mærker der kan få dem til at besøge en anden butik, end der hvor de oftest handler, hvis mærket var på tilbud.

Her viser det sig, at de fem mest trafikskabende mærker i dagligvarehandlen er Lurpak, Coca-Cola, Pepsi, Arla og Kærgården. Alle sammen mærkevarer, der forbindes med høj kvalitet, og som ofte er på tilbud.

Ifølge Per Thau er vejen frem et godt samspil mellem de gode leverandører og de gode private labels. Om Coops egne varemærker fremover skal udgøre en endnu større del af det samlede sortiment, ved han ikke.

- Det er en del af den strategi for Coop, som vi er i gang med at lave, siger Per Thau.

Salling Group, der driver Netto, Føtex og Bilka, samlede for nyligt 6.000 varer under navnet 'Salling' med reference til selskabets stifter.

Fordi private label-mærkerne har bevæget sig op i markedet – og ikke længere kun rumsterer i lavprissegmentet – er de nu i mange produktkategorier i direkte konkurrence med mærkevarerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.129