"Aldrig set før": Øko storhitter i Coops onlinebutik
Over 40 procent af de fødevarer, danskerne køber på Coop.dk, er nu økologiske, fortæller Coop i en pressemeddelelse.
Mens knap 15 procent af alle fødevarer, som sælges i supermarkeder i Danmark, er økologiske, er andelen dermed næsten tre gange så høj online, konstaterer koncernen.
Ifølge kommerciel direktør i Coop.dk Mad Lars Rasmussen er der tre væsentlige grunde til, at så stor en del af de solgte varer er økologiske:
Dels er Coop.dk Mad ifølge et nyt pristjek det billigste online-supermarked på økologi. Dels er øko-udvalget meget stort - op til 10 gange større end i en discountbutik. Og dels bor Coop.dk's kunder i høj grad i områder, hvor man er særligt interesseret i økologi.
I 2020 mere end fordoblede Coop.dk Mad den samlede omsætning. I januar i år satte stigningen rekord igen med et salg, som var 400 procent højere end i januar 2020, fremgår det af pressemeddelelsen.
Danmark er det land i verden, hvor økologisalget udgør den højeste andel af fødevareforbruget, cirka15 procent. Coops CSR-chef Thomas Roland kalder tallene for økologi-andelen meget bemærkelsesværdige:
- I vores fysiske butikker i områder med det højeste økologiforbrug – indre København, Aarhus midtby – har vi en andel omkring 30 procent. Så at opnå over 40 procent andel på landsplan, det er aldrig set før, siger Thomas Roland.