Disse varer trækker kunder i butikken
Hvis man som dagligvarebutik vil nappe kunder fra konkurrenterne, er der visse varemærker, som trækker bedre end andre. Men hvilke?
Det spørgsmål giver den årlige Brand Focus-måling fra analysevirksomheden AIM Create et bud på.
Helt konkret har AIM Create spurgt cirka 1.000 danskere, hvilke mærker der kan få dem til at besøge en anden butik, end der hvor de oftest handler, hvis mærket var på tilbud.
Her viser det sig, at de fem mest trafikskabende mærker i dagligvarehandlen er Lurpak, Coca-Cola, Pepsi, Arla og Kærgården. Alle sammen varer, der ofte er på tilbud, og som ifølge AIM Create ikke overraskende ligger i toppen.
- Det er alle mærker, som generelt forbindes med meget høj kvalitet, og som har en unik smag. Samtidigt er det også mærker, som meget ofte er på promotion. Man har med andre ord vænnet forbrugerne til at lede efter tilbud ved netop disse mærker, skriver AIM Create.
Kravene til trafikskabere
For at et mærke skal kunne flytte kunder, kræver det ifølge AIM Create, at mærket er relevant (bliver brugt af mange), at det bliver forbundet med en god kvalitet, og at det samtidigt skiller sig ud og ikke umiddelbart kan erstattes af andre mærker.
Men det er ikke kun de store varemærker, som formår at trække kunder til butikken.
Blandt toppen af butikkens trafikskabere finder man også private label-mærker som Coop 365 og ØGO.