23948sdkhjf

Disse fejlkøb beholder kunderne

Mens coronakrisen i høj grad har påvirket den måde, som danskerne foretrækker at få deres netkøb leveret – mere hjemmelevering – har krisen ikke indvirket på deres vaner, når det handler om at sende varer retur.

En ny, stor e-handelsanalyse fra Dansk Erhverv viser, at kun 6 procent af de varer, der i 2020 blev handlet over nettet, røg helt eller delvist retur. Det var samme procentandel som i 2019.

- Det er faktisk ret bemærkelsesværdigt, når man tænker på, at der er kommet mange nye forbrugere til under krisen, og der samtidig bliver købt flere varer i flere forskellige kategorier. Det er også et område, som netbutikkerne har stort fokus på, og det virker tilsyneladende, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

Unge returnerer mest

De unge er suverænt den aldersgruppe, som returnerer den største andel af varer. De unge sender over hver 10. ordre helt eller delvist retur. Til sammenligning sender midaldrende og pensionister kun 2-3 procent af deres varer retur.

Ifølge Niels Ralund hænger det formentlig sammen med, at de unge laver flere impulskøb og køber flest varer i tøj- sko- og accessorieskategorien, som er varegruppen med den højeste returandel – efterfulgt af sports- og fritidsudstyr.

Selvom der hver dag sendes netkøb retur, har hver femte forbruger faktisk oplevet at beholde en vare, de gerne ville have returneret.

I de fleste tilfælde er årsagen, at det er for ubelejligt. Det skyldes oftest, at forbrugerne ikke gider bruge tiden på det (37 pct.), at det er for dyrt (33 pct.), eller at det ikke kunne betale sig, da varen var billig (30 pct.).

Den varetype, som forbrugere oftest ønsker at returnere, men ender med at beholde, er i 6 ud af 10 tilfælde tøj, sko og accessories.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099