Jyske slik-kometer sælger for 100.000 på en god dag
Det hele går så stærkt lige nu hos Danmarks nye storspiller på slikmarkedet, Laberlarven i Aarhus, at stifter og medejer Frederik Schnell ikke har det fulde overblik over antallet af medarbejdere.
- Vi er 12 fastansatte på fuld tid i dagtimerne - og så er der nok 15-20 ungarbejdere, som kommer ind på skift og arbejder fra 17 til 21.30, fortæller han.
Det hele handler om at sælge bland-selv-slik online, og Laberlarven er bare syv måneder efter etableringen kommet op på særdeles labre ordretal: Ifølge Frederik Schnell bliver der typisk afgivet omkring 500 ordrer om dagen til en værdi af godt 50.000 kroner, men på en rigtig god dag kan der blive solgt for 100.000.
Han vurderer, at der indtil nu er solgt for omkring 3,5 millioner kroner i alt, efter at der specielt de seneste uger for alvor er kommet gang i butikken. Det er således også først for nylig, at antallet af medarbejdere er vokset heftigt.
- Tjener I penge på det?
- Det er først her på det seneste, at vi kan se, det giver overskud, men hvis vi kommer op på at sælge for 100.000 kroner hver dag i gennemsnit, kan det sagtens betale sig, svarer Frederik Schnell.
30 gram pr. klik
Slikmunde i hele landet kan gå ind på Laberlarvens hjemmeside og vælge mellem op imod 300 forskellige slags slik. Hvert klik udgør en håndfuld på cirka 30 gram - og når ordren er afgivet, går medarbejderne i gang med at fylde de rette håndfulde i en eller flere slikposer.
Prisen er 14,95 kroner pr. 100 gram, og man skal købe for mindst 99 kroner.
I virksomhedens lagerlokale i Tilst er der plads til, at fem ansatte ad gangen kan fylde i poser. De har hver sin stand, hvorfra der er nem adgang til kasser med alle de cirka 300 varianter - og når poserne er blandet, ryger de videre til fem andre medarbejdere, der pakker poserne i papkasser og gør dem klar til forsendelse.
- Vi gør meget ud af at gøre det til en god oplevelse for kunderne, så hver pose bliver pakket ind i silkepapir, og folk får navn på hver enkelt pose. Det skriver vi indtil videre i hånden, men vi er ved at se på, om vi kan få en maskine til at gøre det, fortæller Frederik Schnell.
Det største problem har indtil nu været at følge med, lader han forstå. Laberlarven lover levering på en-to hverdage, men der har været perioder, hvor det har knebet med at leve op til ambitionerne.
- Det er ikke godt, hvis folk har bestilt fredagsslik til X-Factor om fredagen, og det så først dukker op om lørdagen. Jeg kan love dig, at jeg har haft sure opkald fra mødre, som har stået med grædende børn, der ikke har fået deres fredagsslik.
- Hvis vi har været bagud, så slikket er blevet forsinket, har vi givet kunder gratis fragt. Men vi arbejder hårdt på at undgå forsinkelser, påpeger Frederik Schnell.
- Ualmindeligt dårlig idé
Han fik ideen, da han stødte på en aarhusiansk slikbutik, der på grund af corona havde svært ved at slippe af med sine varer.
- Ejeren havde lagt 100 små billeder af slikket op på Facebook og givet dem hvert sit nummer. Så kunne folk bede om nummer 1, 5, 10 og 7, for eksempel, og så ville han blande det for dem, så de ikke behøvede selv at komme ind og gøre det. Det gav 2.000 Facebook-kommentarer.
- Jeg tænkte, at det må kunne gøres smartere, og jeg nævnte ideen om at begynde at tilbyde bland-selv-slik online for min ven Nikolaj. Han syntes, det var en ualmindeligt dårlig idé, men en uges tid senere forklarede jeg ham det igen, og så var han med, beretter Frederik Schnell.
Vennen, der hedder Nikolaj Lynge, arbejder nu sammen med Frederik Schnell på fuld tid og mere til i Laberlarven, idet deres ellers faste arbejdsplads, natklubben Bernhardt i Aarhus, er coronalukket.
Makkerparret har fået endnu en ven, Peter Rytter med som medejer. Han står for hjemmeside og it hos Laberlarven, men har også et fuldtidsjob ved siden af.