23948sdkhjf

Coop-formanden ser tre store kampe forude

Hvis han ikke var blevet formand for dagligvarekoncernen Coop, kunne han meget vel have ejet en ananasfarm i Afrika. Det er en af den slags drømme, som Lasse Bolander nok ikke ender med at realisere.

Til gengæld har han rigeligt med realiserbare drømme for Coop, som han i over et årti har været formand for. Til foråret søger Lasse Bolander igen om genvalg.

RetailNews har derfor sat ham i stævne til en snak om, hvor Coop skal hen. Og hvilke forretningsmæssige udfordringer der venter forude.

Blå bog: Lasse Bolander

Uddannet cand. oceon i 1993 fra Aarhus Universitet.

Arbejdede hos Arla Foods, Tulip og Det Berlingske Officin, inden han i 1998 blev adm. direktør i Metropol Online.

Fra 2001-2006 koncerndirektør i Det Berlingske Officin og fra 2006-2007 koncernchef.

Forlod dernæst Det Berlingske Officin og blev året efter valgt som bestyrelsesformand i Coop Danmark.

Er også bestyrelsesformand i bl.a. KHR Architecture, Republica, Spejder Sport og Information.

Det første, Lasse Bolander fremhæver, er kunderne. De er livsnerven i den andelsejede koncern, og det forpligter.

- Når man er ejet af kunderne, skal man have de mest tilfredse kunder. Det får man gennem mange ting. De rette varer og god service, men også gennem større emner som bæredygtighed og digital handel. Det er afgørende for kundernes loyalitet, siger Lasse Bolander.

Ny satsning

2020 blev et historisk år for dansk dagligvarehandel med hidtil usete vækstrater. Men Coop skal stå skarpere i konkurrencen om kundernes gunst, lyder formandens oplæg.

Mens rivaler som Salling Group og Rema 1000 over en årrække har oprustet med nye butikker, har Coop lukket over 100 af slagsen. Det har kostet markedsandele, som nu skal genvindes.

Derfor har Coop som en ny, stor satsning præsenteret sit bud på fremtidens lavprisbutik: Coop 365. Over 20 butikker er indtil videre lanceret – mange af dem tidligere Fakta-butikker – og den nye kæde tegner ifølge formanden lovende.

Den helt store akilleshæl i Coop-koncernen har i årevis været discountkæden Fakta med faldende omsætning og store underskud. Imens er resten af lavprismarkedet vokset hastigt og sidder i dag på cirka 43 pct. af dagligvaremarkedet herhjemme.

Sådan forløber Coop-valget

Coop er en andelskoncern ejet af 1,9 mio. medlemmer. Derfor er bestyrelsesformanden på valg hvert tredje år.

Det er Coops øverste myndighed, de 124 medlemmer af landsrådet, der vælger formanden.

I Coops valgsystem skal man have absolut flertal for at vinde og dermed 63 ud af de i alt 124 medlemmers stemmer. Ellers går de to kandidater, der har fået flest stemmer, videre til en ny runde.

Forvirrede danskere

Spørgsmålet er, om Coop har sovet i timen?

- Vi har været tids nok ude i den forstand, at Fakta er blevet fintunet og har udvidet sit sortiment. Men vi kan bare konstatere, at det ikke har været nok. Så måske er det bedre at udvikle et nyt koncept, som tager 100 pct. udgangspunkt i den moderne lavprisforbrugers behov, siger Lasse Bolander.

Der bliver spekuleret i, om Coop 365 skal erstatte Fakta-kæden. Skal den det?

- Det har vi ikke taget stilling til. Vi bruger ressourcerne på at udrulle Coop 365, og så må vi se, hvor det ender. Men man kan vel sige, at der er mange butikskæder i Danmark. Danskerne er forvirrede nok i forvejen, siger Lasse Bolander.

At blive en mere kundeorienteret virksomhed og samtidig tage kampen op med de øvrige lavpriskæder er to af Coops store opgaver. Den tredje foregår online.

Koste hvad det vil

Forbruget af dagligvarer på nettet er eksploderet under coronakrisen, og markedslederen Nemlig.com kom ud af 2020 med sit første driftsoverskud nogensinde. Salling Group har meldt sig ind i kampen med salg af dagligvarer online via Føtex. Købmandskoncernen Dagrofa har lanceret onlinebutikker for over 40 butikker i kæderne Spar og Min Købmand.

Sådan er Coop opbygget

Øverst i pyramiden finder man ejerselskabet Coop Amba, som 1,9 mio. danskere er medlemmer og ejere af.

Det er bestyrelsen i Coop Amba, som udpeger bestyrelserne i Coop Danmark, Coop Bank og Coop Invest.

Coop Danmark er hjertet i koncernen. Dette driftsselskab står bag 1.100 butikker fordelt på kæderne Fakta, Coop 365, Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Irma og Coop.dkMAD.

I alt 40.000 medarbejdere og en omsætning på over 45 mia. kr.

De selvstændige brugsforeninger ejer cirka en tredjedel af Coops butikker. De er delt op i tre kædeforeninger samt Brugsforeningens Arbejdsgiverforening.

Coop har i årevis solgt dagligvarer online gennem Coop.dkMAD. Men selvom denne del af dagligvaremarkedet vokser, hænger forretningsmodellen endnu ikke sammen.

- Vi har været i gang i nogle år og har gode erfaringer med, hvad man skal og ikke skal. Men Danmark er et lille land med høj butikstæthed og høje lønomkostninger. Derfor er onlinesalget et stykke fra at være rentabelt. Det er en udfordring, som vi skal knække, siger Lasse Bolander.

Han fastslår, at Coop er ”klar til at investere det, der skal til” for at vinde sin del af markedet. Målet er at sidde på lige så stor en andel af onlinemarkedet som i den fysiske del af dagligvaremarkedet.

Altså i omegnen af 33 pct.

Om Lasse Bolander får lov til at sætte sit præg på Coop fremadrettet, finder han ud af til april, når formandsvalget i Coop skal afgøres. Endnu har ingen modkandidater meldt sig på banen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126