Henrik Burkals hemmelighed gemmer sig i Rema 1000
Henrik Burkal havde været tre uger i Rema 1000, da han fik at vide, at han skulle på filosofi-seminar hos den norske ejer Odd Reitan. Han var målløs og mente ikke, at det var nødvendigt.
Men han tog turen til Norges ældste kongsgård og sad sammen med en flok andre Rema 1000-købmænd, da Odd Reitan kom ind i lokalet. I hyttesko uden strømper, med åbentstående skjorte og solbriller i panden. Den norske Rema 1000-ejer snakkede uafbrudt i 4,5 timer – på norsk.
Henrik Burkal smilede det meste af tiden.
- Stort set alt det, Odd sagde, kunne jeg genkende, fordi jeg havde det på samme måde. Det var en fantastisk følelse, fordi den betød, at jeg kunne træffe beslutninger med både hovedet, hjertet og maven, siger Henrik Burkal.
Blå bog: Henrik Burkal
Uddannet cand. merc. fra Syddansk Universitet i 1992 – MBA i 2001.
1992-1995: Administrationschef/direktionssekretær i Netto-kæden under Dansk Supermarked i Tyskland hhv. Danmark
1995-2005: CCI Europe – først direktionssekretær og derefter direktionsmedlem.
2005-: Adm. direktør Rema 1000 Danmark og fra 2008 også adm. direktør for Reitan Distribution.
Sidder derudover i bestyrelsen i Schur samt i bestyrelsen og forretningsudvalget i Dansk Erhverv.
Den længst siddende
Det er 16 år siden, at han sad på kongsgården i Norge. Dengang var han lige begyndt som øverste chef for Rema 1000’s danske forretning. I dag er Henrik Burkal den længst siddende direktør i dansk dagligvarehandel. Ingen af de nuværende topchefer i de største dagligvarekoncerner har bestredet posten lige så længe.
- Jeg kunne ikke forestille mig at være direktør i 16 år i en virksomhed, hvor værdierne og holdningerne ikke flugter med mine egne. På mange måder passer jeg perfekt med Rema 1000’s kultur. Det er lidt af et privilegium, siger Henrik Burkal.
Han bruger aldrig ordet topchef om sig selv. Kun ganske sjældent adm. direktør. Henrik, vil han helst bare kaldes, for ifølge ham består en virksomhed ikke af logoer og titler. Den består af mennesker, som tager ansvar og løfter i flok.
Henrik Burkal leder Rema 1000 Danmark efter et princip om værdibaseret ledelse. Det kan lyde nok så abstrakt og filosofisk, men det er ifølge Henrik Burkal en af grundessenserne i Rema 1000’s succes.
- Vi tror på, at vi kan bygge store mennesker, som vi ansporer til handling gennem tillid. Det lyder naivt, synes nogen. Det synes jeg ikke. Det kræver mod at vise tillid, og langt de fleste lever op til den. De vokser ud over sig selv og bliver den bedste version af sig selv, siger Henrik Burkal.
Vil udfordres hele tiden
Når man sværger til tillidsbaseret ledelse, kræver det imidlertid en klar retning. Frihed sat i system. Regler sætter begrænsninger, mens rammer og retninger skaber resultater, mener Henrik Burkal.
Da han i 2005 kom til som øverste chef for Rema 1000 Danmark, havde kæden 123 butikker og omsatte for 2,9 mia. kr. I dag har kæden over 350 butikker og en omsætning på over 17 mia. kr.
Den norskejede discountkæde har udviklet sig – og det samme har Henrik Burkal.
- Den, der tror, han er færdigudviklet, er mere færdig end udviklet. Hvis jeg vil udvikle folk og beder dem om at udvikle sig, må jeg også pege pilen indad og udvikle mig selv. Jeg er et søgende menneske. Jeg vil gerne udfordres hele tiden, siger han.
Topcheferne i dansk dagligvarehandel siden 2000:
Salling Group:
Per Bank (2012-nu)
Erling Jensen (2000-2012)
Dagrofa:
Tomas Pietrangeli (2018-nu)
Jesper Lok (konstitueret koncernchef)
Per Thau (2013-2018)
Henrik Gundelach (2008-2013)
Villy Rasmussen (konstitueret koncernchef)
Carsten Normann (2006-2007)
Villy Rasmussen (1997-2006)
Coop Danmark:
Kræn Østergaard Nielsen (2020-nu)
Peter Høgsted (2013-2020)
Jesper Lien (2009-2013)
Per Bank (2004-2009)
H.C. Madsen (2001-2004)
Aldi Danmark:
Finn Tang (2017-nu)
Volker Kasch (2015-2017)
Hans Erik Hansen (2013-2015)
Jan Lund (2009-2013)
Espen Berge Larsen (2006-2009)
Hans Christiansen (2003-2005)
Michael Thureau (1999-2002)
Rema 1000:
Henrik Burkal (2005-nu)
Carsten Normann (1997-2004)
Lidl Danmark:
Dirk Fust (2016-nu)
Finn Tang (2001-2016)
Det bredere perspektiv
Han er pinligt bevidst om ikke at gro fast i sit job. Ikke at blive hjemmeblind. Den risiko er der altid, når man i næsten to årtier har haft samme post i samme branche.
Derfor har Henrik Burkal taget to kandidatgrader – én i markedsføring og én i forandringsledelse – og sidder i både eksterne bestyrelser og globale paneler for at få et bredere perspektiv på verden. Han læser også meget.
- Det er vigtigt som leder hele tiden at udfordre sine egne synspunkter og lytte til dem, der mener noget andet. Ikke at blive blind på sin egen branche, men se den i en større sammenhæng. Ellers bliver man aldrig klogere, siger han.
Siden Henrik Burkals ankomst i Rema 1000, har discountkæden med det blå logo konstant kapret markedsandele på et konkurrencepræget dagligvaremarked. Antallet af butikker er næsten tredoblet, og omsætningen og indtjeningen er øget markant.
Frihed under ansvar
Rema 1000 Danmark har endnu ikke aflagt regnskab for 2020. Året før omsatte kæden for 16,8 mia. kr., og dens selvstændige købmænd tjente i gennemsnit 1,4 mio. kr.
Selv siger Henrik Burkal, at Rema 1000 er et sted for mennesker, som er trætte af regler og manualer. Et sted for købmænd, der vil have frihed til at træffe beslutninger – og samtidigt gode indtjeningsmuligheder.
I Rema 1000 er alle købmænd selvstændige franchisetagere inden for kædens rammer. Købmændene tager selv risikoen, hvis det går skidt. Når de gør det godt, tjener de flere penge.
Men man bliver ikke optaget i Rema 1000-familien uden videre. Der er screeningprocesser og træningsprogrammer, som skal sikre, at købmændene forstår kædens DNA – og arbejder ud fra det.
- For at kunne arbejde indenfor frihed sat i system skal vi have en klar retning og klare rammer. Ellers bliver det 100 meter-løb for folk uden stedsans, siger Henrik Burkal.
Kontant afregning hver dag
Han er først og fremmest blevet 16 år i jobbet som Rema 1000-direktør, fordi det giver mening for ham. Derudover fordi han har fået lov. Den norske ejer, Reitan, har givet ham udbredt frihed til at løse den opgave, der er stillet: At gøre Rema 1000 til landets bedste og stærkeste lavpriskæde.
Dagligvarebranchen passer Henrik Burkal godt. Den er både værdibaseret og resultatorienteret, og den handler først og fremmest om mennesker. Kunderne, købmanden og kollegerne. Der er kontant afregning hver dag.
- I dagligvarehandlen er man på valg hver dag, og stemmesedlen er dankortet. Den dynamik er spændende. Jeg har mulighed for at flytte noget, hvad end det handler om madspild eller sundhed. Og jeg kan være med til at skabe store mennesker. Det er det, der driver mig, siger Henrik Burkal.