"Vildt spændende": Dansk tøjmærke fik rekordordre på usædvanlig vis
Iværksætteren Andreas von der Heide er medstifter af en af Europas hurtigst voksende herretøjsvirksomheder, danske Les Deux.
Nu har han og resten af Les Deux landet en aftale, som for alvor bliver startskuddet til at prøve kræfter med den store verden. Fra efteråret skal Les Deux levere tøj til en af verdens største stormagasinkæder, Nordstrom, der har over 350 butikker i USA og Canada.
- Det er vores største testordre nogensinde. Og den åbner nogle vildt spændende muligheder, siger Andreas von der Heide.
Ingen fysiske møder
Det er kun en god måneds tid siden, at Les Deux kontaktede Nordstrom. Andreas von der Heide og resten af ledelsen troede, at de skulle bruge et par sæsoner på at gøre den amerikanske stormagasinkæde varm. Der blev sendt vareprøver over på den anden side af Atlanten, og resultatet var overraskende.
Nordstrom sagde med det samme ja til en aftale.
Nu skal tøjet fra Les Deux testes i en række af Nordstroms stormagasiner samt online. Sælger det godt, bliver der koblet flere butikker på.
- Det spøjse er, at vi slet ikke er mødtes fysisk med Nordstrom. Alt er foregået over Teams og mails. Det har været meget specielt at lande så stor en aftale på den måde, siger Andreas von der Heide.
Sætter alle sejl ind
Les Deux har hovedsæde på Frederiksberg og sælger sit tøj online og i 23 forskellige lande fordelt på 800 wholesale-butikker. Det danske modefirma står især stærkt i Skandinavien, England og Tyskland, men nu sættes alle sejl ind på at erobre flere store eksportmarkeder.
Udover Nordstrom er der lavet aftaler med stormagasinkæder i Tyrkiet, Rusland, Ukraine, Schweiz og Canada. Samtidig har Les Deux åbnet flere egne butikker.
- Angreb er det bedste forsvar. Vi har brugt coronakrisen til at gå i offensiven og investere. Sidste år ansatte vi næsten 20 nye medarbejdere. Vi er ambitiøse og vil vokse forretningen med 35 pct. om året. Det gjorde vi sidste år – og det kommer vi også til i år, siger Andreas von der Heide.
Regnskabet for 2020 er lige på trapperne, og det bliver historisk godt, er meldingen. Andreas von der Heide vil gerne udbrede Les Deux til endnu flere kontinenter, men det må aldrig blive vokseværk for enhver pris.
- Sagt på godt dansk driver vi en sund købmandsforretning. Vores brand og organisation skal være modent og klar til yderligere vækst – for eksempel i Østen. Men målet er klart; vi vil sætte dansk herremode på verdenskortet, understreger Andreas von der Heide.