23948sdkhjf

Nedtur for Gucci rammer fransk luksuskæmpe

Første kvartal af 2025 var ikke sjov for Kering, der måtte konstatere, at omsætningen for den franske luksuskæmpes to vigtigste varemærker var under hårdt pres.

Det var Guccis såvel som Yves Saint Laurents salg, der gik tilbage med henholdsvis 24 og 8 pct. på årsbasis til respektive 1571 og 679 mio. euro, og underliggende var udviklingen i det sammenlignelige salg faktisk lidt værre med en tilbagegang på 25 og 9 pct.

- Som vi havde forudset, fik Kering en svær start på året. I dette miljø er vi fuldt fokuserede på at gennemføre vores handlingsplaner for at nå vores strategiske og finansielle mål og styrke vores mærkers positionering på alle vores markeder, udtaler topchef i koncernen, François-Henri Pinault, i regnskabsmeddelelsen.

- Vi øger vores årvågenhed for at modstå de makroøkonomiske modvind,e som vores industri står overfor, og jeg er overbevist om, at vi vil komme stærkere ud af den nuværende situation.

Samlet set endte hele koncernens omsætning i perioden på 3,9 mia. euro, hvilket svarede til en tilbagegang på 14 pct. Det var især i selskabets eget detailnetværk, altså egne butikker, at det gik tilbage med et minus på 16 pct., og det især i Asien, hvor minusset var på hele 25 pct.

Netto endte Kering også med at lukke 25 butikker, så den franske luksusforretning nu har 1788 af dem verden over.

For engrossalget og andre indtægter var der imidlertid også tilbagegang på 9 pct.

Aktien i Kering steg onsdag i ordinær handel i paris med 3,0 pct., mens den amerikanske notering af aktien efterfølgende ikke følger trop, men derimod falder tilbage med 1,6 pct.

.\\˙ MarketWire

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078