Lukket butik med over 1.000 kunder: Det er ret vildt
I en tøjbutik på Store Torv i Holstebro er der over 1.000 kunder. Ikke fysisk, men virtuelt.
For hvad gør man som butiksejer, når coronavirussen tvinger en til at lukke butikken, og man ikke har nogen webshop til at sælge sine jakker, bluser og bukser?
Man tænker nyt.
I dag har Marianne Degn og datteren Christine Degn Friis stor succes med såkaldt liveshopping på Facebook. Her sidder hundredvis af danskere tre gange om ugen klar til at byde på tøjet fra Degn Topshop.
På bare en time kan mor og datter sælge tøj for mange tusinde kroner. I januar, som traditionelt er en stor måned, nåede butikken indeks 70 – udelukkende via liveshopping.
En hjælpende robot
Men arbejdet med at pakke varer og svare på tusindvis af Facebook-kommentarer var meget tidskrævende. Lige indtil at softwareudvikleren Nikolai Aas rakte ud.
Han havde udviklet en software-robot, der kan håndtere de velbesøgte liveshopping-events. Den robot, Easy Live Sales, som han i første omgang udbyder gratis til virksomheder, er blevet et stort hit.
Liveshopping går ud på, at kunderne følger med via livestreaming og kan købe varerne i realtid. Det handler ikke om at byde hinanden op, men om at komme først med et ”Ja tak” i kommentarfeltet.
Den nyudviklede robot kan se, hvem der kommer først og ”udråbe” en vinder. Robotten svarer kunderne i kommentarfeltet og sender via Messenger et direkte link, hvor kunden kan se, hvad han eller hun har vundet. Herefter kan der betales og vælges leveringsform.
- Det sparer os for i hvert fald én dags arbejde. Det har været meget tidskrævende at skulle håndtere auktionerne manuelt, siger Niels Kristian Vester, der er medejer af Degn Topshop.
Et udbredt fænomen
Robotten er nu ude i over 120 butikker. Det er både bagere, guldsmede, babytøjsforretninger og cykelbutikker, fortæller Nikolai Aas, som drømmer om at gøre robotten til en kommerciel forretning.
- Idéen med robotten var at give en hjælpende hånd til retailere, som er lukket ned. Særligt dem, som måske ikke er så vant til at have en stor online-tilstedeværelse, siger Nikolai Aas.
Liveshopping er et udbredt fænomen i særligt USA og Kina, og det vinder også større og større indpas i Danmark. Kunderne får tilbudt en bedre præsentation af varerne end i den fysiske butik, og der skabes en relation og nærhed, som er svær at opnå i en webshop.
Marianne Degn og datteren Christine bruger et enkelt setup og forsøger at være så autentiske som muligt.
- Det handler om den personlige interaktion, kunderne føler, de er en del af. Det er en blanding af tillid og underholdning. Mine forældres butik er ret stor med 10 ansatte, som alle er sendt hjem på grund af nedlukningen. Butikken er lukket. Alligevel ligger den på indeks 70. Det er ret vildt, siger Christine Degn.
Degn Topshop er ejet af ægteparret Marianne Degn og Niels Kristian Vester. Deres datter hjælper til – bl.a. med liveauktionerne på Facebook.