Nemlig.com vil kopiere sig selv i Jylland
Når onlinesupermarkedet Nemlig.com næste år indvier sit nye logistikcenter i Aarhus, bliver det muligt at skrue gevaldigt op for både mængden og hastigheden af levering af dagligvarer til jyderne og fynboerne.
Nemlig.com sigter mod at kopiere sin nuværende forretningsmodel på Sjælland. Her kan kunder lægge en ordre ind til kl. 12 og få leveret fra kl. 16 samme dag – alle ugens dage.
Det skal også være muligt i Vestdanmark, skriver Nemlig.com i en mail til RetailNews.
Udover flere tidsintervaller skrues der også op for leveringshastigheden. Netop det parameter er afgørende, hvis man som Nemlig.com vil lykkes med onlinesalg af dagligvarer.
På Sjælland kan kunder lægge en ordre ind til kl. 19 og få leveret samme nat eller tidlig morgen. De kan også bestille ind til midnat og få leveret næste formiddag.
Den samme hastighed vil Nemlig.com levere i Jylland og på Fyn, oplyser man.
Største investering nogensinde
Nemlig.com har i dag et leveringsområde, der dækker 84 pct. af alle danske husstande. Selskabet er størst på Sjælland, men oplever de højeste vækstrater i Jylland og på Fyn.
Under coronakrisen har Nemlig.coms omsætning slået alle rekorder, og selskabet kom ud af seneste regnskabsår med det første driftsoverskud nogensinde.
Men for at kunne vinde stort, skal man satse stort, synes rationalet at være hos ejerne af Nemlig.com, Stefan Plenge og Anders Holch Povlsen.
Derfor smider de nu et stort trecifret millionbeløb efter et nyt logistikcenter i Aarhus, som efter planen skal stå klar i første halvdel af 2022. Det er ifølge Stefan Plenge den største investering i Nemlig.coms historie.
Nemlig.com står imidlertid ikke alene med at satse stort.
- Et vigtigt forretningsområde
Både Coop og Salling Group kaster store summer efter at opgradere deres digitale tilstedeværelse. Sidstnævnte lancerer snart hjemmelevering via Føtex-kæden i Storkøbenhavn.
Det samlede dagligvaremarked i Danmark er på godt 120 mia. kr. Selvom dagligvarehandel på nettet sidste år fik sit store gennembrud, udgør det fortsat kun omkring 3 pct. af det samlede salg.
I en analyse fra Retail Institute Scandinavia svarer 15 pct. af danskerne, at de i fremtiden forventer at handle dagligvarer noget mere eller meget mere i e-butikkerne. Omvendt er der 10 pct., som vil handle noget mere eller meget mere i de fysiske butikker, mens 7 ud af 10 danskere vil handle, som de hidtil har gjort.
- Der er ingen tvivl om, at e-handel med dagligvarer nu og i fremtiden vil være et vigtigt forretningsområde, da de kæder, der tilbyder en kombination af fysiske butikker og digitale universer, vil stå stærkere end kæder, der kun er til stede ét af stederne, skriver Retail Institute Scandinavia i sin analyse.