23948sdkhjf

Pakker er det nye mælk: Sådan skal kioskerne overleve

Engang solgte kiosker stort af dagligvarer og andre fornødenheder, fordi supermarkeder og discountbutikker ikke måtte holde længe åbent.

Nu er de traditionelle kioskvarer under pres, men en del af landets kiosker får i stedet hjælp af den hastigt stigende nethandel. Den betyder nemlig tusindvis af flere pakker – og dermed en vigtigere indtægtskilde end nogensinde for de danske kioskejere.

- I år ligger vi på omkring 80 pct. vækst i antallet af pakker, som udleveres fra kiosker og nærbutikker. Det er helt vildt, siger Jesper Lundberg, der er formand for Nærbutikkernes Landsforening.

Afregning pr. pakke

En kioskejer får et beløb pr. pakke. Typisk mellem 5-8 kr. Beløbet er skaleret, så jo flere pakker, desto større beløb. Om håndtering og udlevering af pakker hænger sammen økonomisk varierer fra kiosk til kiosk.

- For de små butikker kan der være en del spildtid. Der fylder pakkerne på indtjeningen. Så er der en mellemkategori, hvor det ikke rigtigt kan betale sig. Rigtig mange pakker kan ofte være en god forretning, siger Jesper Lundberg.

Konfekture, tobak, spiritus og spil er de største salgsvarer i landets kiosker. Men avancerne er ofte ikke prangende, og pakkeudlevering kommer derfor til at fylde mere og mere.

- Men skal du kun leve af pakker, bliver det svært. Der skal gerne fyldes noget på kunderne, når de er i butikken. Pakker er en god trafikskaber, og de skal bruges til at skabe mersalg. Vi vil ikke være dem foruden, siger Jesper Lundberg.

Kiosker er lukket i hobetal

Særligt omkring black Friday og julehandlen bugner det med pakker i landets kiosker og nærbutikker. Men pakkerne bidrager også til indtjeningen resten af året. Nethandlen er de senere år vokset støt, og den tendens ventes at fortsætte.

I 2008 var der over 2.500 kiosker og nærbutikker i Danmark. Det tal er faldet støt, og ifølge en ny prognose fra Retail Institute Scandinavia risikerer over halvdelen af landets kiosker at lukke frem mod 2030.

Det er især uorganiserede kiosker, som risikerer lukkedøden. Kæder som 7-Eleven og Nærkøb spås at vokse i butiksantal. Kædetilhørsforhold er en af de muligheder, som kiosker har for at klare sig i konkurrencen, mener Retail Institute Scandinavia.

Jesper Lundberg håber og tror, at de stigende pakkemængder kan være en medvirkende faktor til, at prognoserne om udbredt butiksdød ikke holder stik.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141