23948sdkhjf

Top-20: Her er de største detailkæder med specialvarer

I et marked præget af mere onlinehandel kæmper store danske kæder om kundernes gunst.

RetailNews har analyseret regnskaberne for de 20 største aktører inden for detailhandel med specialvarer. Analysen viser, at både omsætningen og indtjeningen stiger. En lille håndfuld virksomheder skiller sig i den grad ud – både positivt og negativt.

- Detailbranchen med specialvarer er meget heterogen. Dele af den har det ikke godt. Andre dele har det bedre end nogensinde, siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Omsætning (i mio. kr.)

  2017 2018 2019
Elgiganten A/S 6.147 6.202 6.353
Harald Nyborg A/S 5.163 5.529 5.718
Zebra A/S 5.032 5.252 5.226
Matas A/S 3.464 3.541 3.688
Magasin du Nord 2.822 2.821 2.865
Power A/S 1.998 2.071 2.235
Synoptik A/S 2.171 2.193 2.193
Whiteaway Group A/S 2.186 2.120 2.191
Normal A/S 483 1.257 1.889
Proshop ApS 952 1.124 1.450
Imerco A/S 1.298 1.391 1.353
Sport24 A/S 1.009 1.014 1.127
Søstrene Grenes Holding ApS 613 893 1.127
Sport Nordic Holding ApS 1.146 1.094 1.082
Louis Nielsen A/S 990 1.006 1.074
Gebr. Heinemann Retail ApS 1.041 1.031 1.043
3C Retail A/S 1.044 1.008 925
Humac A/S 724 729 725
Synsam Group Denmark A/S 587 672 718
Illums Bolighus Holding A/S 586 563 572

En simpel opskrift

Fra 2018-2019 steg omsætningen blandt de 20 største specialvare-forhandlere med 4,9 pct. Elgiganten er størst med en omsætning på 6,3 mia. kr. Herefter følger Harald Nyborg.

Kigger man på dem, hvis omsætning er vokset mest, skiller især Normal sig ud. Den danske butikskæde, der markedsfører sig med mærkevarer til lavpris, løftede sin omsætning med over 50 pct.

Også netbutikken Proshop har fart på. På tre år er omsætningen steget fra 900 mio. kr. til 1,5 mia. kr.

- I bund og grund er det en meget simpel opskrift, vi forfølger. Tag det, der virker, og gør mere af det, siger adm. direktør i Proshop Ivan Jæger Christiansen.

Små marginer og hård konkurrence

Mens elektronikbranchen lige nu har gyldne tider, står det sværere til hos sportskæder og isenkramforretninger. Ifølge Henrik Hyltoft fra Dansk Erhverv har der inden for isenkram været et overudbud af aktører. Nu sker der en tilpasning – blandt andet med lukningen af Værsgo-kæden.

I Dansk Industri hæfter man sig også ved, at omsætningen og indtjeningen inden for detailhandel med specialvarer varierer voldsomt.

- Det er en branche, som udvikler sig meget forskelligt – også før coronakrisen. Branchen er præget af hård konkurrence og små marginer, siger Sidsel Dyrholm Holst, branchedirektør i DI Handel.

- Hele året har været tumultarisk. Mange er kommet godt igen ovenpå nedlukningen i foråret, mens andre fortsat kæmper. Og situationen udvikler sig hele tiden, siger hun.

Fra 2018-2019 steg indtjeningen blandt landets 20 største specialvare-forhandlere med 20 pct. Den blev trukket op af store overskud i Harald Nyborg, Normal og 3C Retail. I den modsatte retning trak store milliontab hos Sport Nordic Holding, der står bag Sportmaster, samt selskabet bag Flying Tiger Copenhagen.

Harald Nyborg tjente mest med et overskud på 192 mio. kr.

Årets resultat (i mio. kr.)

  2017 2018 2019
Elgiganten A/S 99 89 91
Harald Nyborg A/S 117 112 192
Zebra A/S -83 -541 -223
Matas A/S 280 263 191
Magasin du Nord 135 122 84
Power A/S -138 -7 -3
Synoptik A/S 180 206 169
Whiteaway Group A/S 3 -42 6
Normal A/S 7 23 51
Proshop ApS 10 19 24
Imerco A/S -7 -84 -56
Sport24 A/S 0,1 0,2 23
Søstrene Grenes Holding ApS 31 75 36
Sport Nordic Holding ApS -45 -122 -470
Louis Nielsen A/S 59 63 77
Gebr. Heinemann Retail ApS 3 15 26
3C Retail A/S 207 134 150
Humac A/S 3 -1,5 -3,6
Synsam Group Denmark A/S -83 -31 0,6
Illums Bolighus Holding A/S 47 44 42
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157