23948sdkhjf

250 ansatte på fire år: Nichebutik har fundet nøglen til succes

I en lagerhal i Rødovres industrikvarter ligger en iværksætter-virksomhed, som ser ud til at have fundet nøglen - eller skulle man sige garnnøglen - til succes på nettet.

På blot fire år er Hobbii, der sælger garnnøgler til hobbyfolk i primært Nordeuropa og USA, vokset til 250 medarbejdere og snart fem danske butikker.

Virksomheden gør det så godt, at overskuddet i seneste regnskabsår voksede fra 3 mio. kr. til 13 mio. kr. Det suverænt bedste resultat nogensinde.

- Vi er godt tilfredse. Vi havde fin vækst inden corona og endnu mere nu. Så vi træder ikke på bremsen foreløbigt, siger adm. direktør Jeppe Kallesøe.

Digitale fysiske butikker

Hobbii sælger garn for et større trecifret millionbeløb årligt og forventer at åbne adskillige nye butikker inden for de næste år – både i Danmark og Tyskland. Det sker i tæt sammenspil med webshoppen.

Hobbiis fysiske butikker drives på mange måder som en onlineforretning. Blandt de digitale tiltag i butikkerne finder man elektroniske hyldeforkanter og selvbetjeningsskærme med scannere, hvor kunderne kan finde informationer om en vare, se og printe strikkeopskrifter.

Tanken er, at online og offline skal hænge sammen.

- Meget af vores garn vil kunder gerne have i hånden og mærke, inden de køber. Derudover kan vi give god rådgivning i butikkerne. Som kunde skal du kunne komme derned, hvis du er i gang med et projekt og er stødt på et problem, som du gerne vil have løst. Den gode kundeoplevelse er afgørende for os, siger Jeppe Kallesøe.

Et hul i markedet

I garnets og strikkeriets verden handler det meget om opskrifter. Dem har Hobbii over 2.000 af, som gratis kan downloades. Tyskland og USA er virksomhedens største markeder.

Bag den hurtigt voksende virksomhed står en gruppe iværksættere, der tidligere har stiftet en række softwareselskaber - blandt andet Graduateland og Ontame.io. I 2015 så de et hul i markedet for salg af garn og hobbyartikler i Danmark og besluttede sig derfor for at åbne en webshop.

- Markedet var meget småt, da vi startede, og der var ikke det store udvalg af garn. Men vi troede på, at der var en stor kundegruppe af folk, hvis behov ikke blev tilfredsstillet. Siden er det bare eksploderet, sagde medejer Jens Reimer Olesen sidste år til Børsen.

Hobbii oplyser ikke sin præcise omsætning, men selskabets bruttofortjeneste blev i seneste regnskabsår mere end fordoblet fra 32 mio. kr. til 72 mio. kr.

I alt sendte Hobbii 1 mio. pakker af sted, fortæller Jeppe Kallesøe. Det tal skal vokse til 1,5 millioner i indeværende regnskabsår.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.15