23948sdkhjf

Dansk fragtportal stormer frem: Overskuddet er femdoblet

Det nordjyske fragtfirma Coolrunner har fart i forretningen og skruer nu op for ambitionerne.

Med et nyt rekordregnskab i ryggen vil Coolrunner indtage både Holland, Polen og Sverige. Der bliver tale om en tocifret millioninvestering for det hurtigt voksende fragtfirma.

- Vores vækst har været højere end forventet. Det giver grobund for nye investeringer, siger adm. direktør Per Imer til RetailNews.

Et nyt regnskab viser, at Coolrunner sidste år femdoblede sit overskud fra 800.000 kr. til 4 mio. kr. Pengene bliver primært geninvesteret i nye tiltag. De skal bruges til vækst.

- Vi skal blandt andet ud og finde returlager-faciliteter. Det har vi gjort i Holland, og nu kigger vi på Polen og Sverige, siger Per Imer.

Kundetallet skyder i vejret

Coolrunner, der ligger i Nørresundby og har netbutikken Coolshop som medejer, blev stiftet i 2015. I dag har fragtportalen 350.000 privatkunder og 10.000 erhvervskunder.

7.000 nye kunder kommer til hver måned. Omsætningen oplyser Coolrunner kke, men den ligger ifølge direktøren på et større trecifret millionbeløb.

Selve forretningsmodellen er bygget op om en software-platform, som Coolrunner har udviklet. Den kan kunder koble sig op på, og de kan enten bruge egne fragtaftaler eller Coolrunners storkundeaftaler.

- På den måde kan selv mindre netbutikker være konkurrencedygtige på fragt – både hvad angår pris og levering. Når du vokser som netbutik, får du skalafordele, men din kompleksitet vokser også. Den forsøger vi at afhjælpe, siger Per Imer.

Coolrunner har blandt andet lanceret sin homerunner-service, hvor pakker leveres til kunder om aftenen i tidsrummet 17 til 22. Det sker i samarbejde med Ugebladenes Distributionsnet og Nordjyske Distribution.

Derudover samarbejder Coolrunnner med DAO365, der især er stærke på morgenlevering.

Blev træt af PostNord

En af idémændene bag Coolrunner er den kendte danske iværksætter Jacob Risgaard, som er medejer af Coolshop. Han blev så træt af PostNords prisstigninger, at han valgte at stifte sit eget fragtfirma.

I modsætning til PostNord er Coolrunner med sine knap 30 ansatte ikke et traditionelt fragtselskab, men et selskab, der forsøger at formidle og forhandle de bedste fragtpriser ved hjælp af stordriftsfordele blandt forskellige leverandører.

Det fungerer ved, at kunder bestiller en forsendelse af en enkeltpakke på nettet og modtager en talkode, som de så skriver på pakken og afleverer den i en pakkeshop.

Derefter tager Coolrunner sig af resten. Jo flere pakker Coolrunner sender, desto bedre priser kan selskabet forhandle hjem.

Satsningen er vokset til lande over i Europa og altså snart yderligere tre. Men Coolrunner er slet ikke færdig.

- Det franske marked er meget interessant – måske allerede fra næste år. Og vi ser også et stort potentiale i England, som allerede nu er vores tredjestørste marked, siger direktør Per Imer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099