Bliver click and collect eller hjemmelevering den store vinder?
På 10 år er antallet af danskere, der handler dagligvarer online, tredoblet, og coronakrisen har nærmest fået salget til at eksplodere hos landets største netsupermarked, Nemlig.com.
Men bliver det hjemmelevering af dagligvarer eller de såkaldte click and collect-løsninger, som fremover vinder størst popularitet? Det er der delte meninger om.
Flemming Birch, detailekspert hos Birch & Birch, siger, at han har ”meget lidt fidus til hjemmelevering af dagligvarer”.
- I et land som Danmark, hvor butikstætheden er så stor, er det i praksis ikke nemmere at bestille sine dagligvarer online. Det tager længere tid end at gå ned i supermarkedet og hente dem selv, siger han.
Kunsten at spare tid
Begrebet kaldes ’the convenience gap’ og beskriver, hvordan mange forbrugere oplever processen med at købe dagligvarer online. Et godt eksempel er i USA.
For nyligt viste en undersøgelse fra konsulentfirmaet Bain & Co., at kun 42 pct. af de amerikanske forbrugere oplever at spare tid ved at handle dagligvarer online frem for i et fysisk supermarked.
- Problemet med onlinehandel af dagligvarer er, at det kræver planlægning i en verden, hvor vi får mindre og mindre tid. Du skal handle en del varer, før det giver mening. Og glemmer du noget, efter du har trykket ’bestil’, skal du alligevel ned i butikken, siger Flemming Birch.
Om nogle år – forudsat at coronaen er drevet over – tror han langt mere på click and collect som den mest udbredte indkøbsform. Flemming Birch forudser, at vi især får basisvarer som toiletpapir, vaskepulver og dåsemakrel udleveret i butikken, når vi kommer.
En slags abonnement, hvor supermarkedet på baggrund af vores købsvaner kan regne ud, hvornår vi har brug for den slags varer.
Mersalg i butikken
Den trend tror fremtidsforsker Jesper Bo Jensen også på. Men han er ikke enig med Flemming Birch hele vejen.
- Jeg tror, at levering af dagligvarer til døren bliver det store. Vi ser allerede nu aktører, som for eksempel DAO, der er ved at sætte sig på udbringning. I takt med at udviklingen drives fremad, bliver det billigere at få varer leveret til døren, siger Jesper Bo Jensen fra Center for Fremtidsforskning.
Kigger man til udlandet, er det i disse år click and collect, som vinder mest frem. Ved drive in-modellen bliver varerne udleveret uden for butikken. Nogle steder åbner personalet endda selv kundens bagagerum og fylder varerne i bilen.
Andre steder skal man ind i butikken for at hente sine varer – og det kan give god mening for butikkerne. En analyse viser, at 24 pct. af de europæiske forbrugere foretager impulskøb, mens de henter deres varer i butikken. Der kan altså være et betydeligt mersalg at hente.
Flere af dagligvarekoncernerne herhjemme tilbyder allerede click and collect, men satser også på levering til døren. Det gælder blandt andet Coop og Salling Group. Sidstnævnte kaster et trecifret millionbeløb i at kunne tilbyde kunder i Storkøbenhavn dagligvarer direkte til døren. Planen er, at konceptet på længere sigt skal bredes ud til store dele af Danmark.