23948sdkhjf

Andreas stirrede ind i uvisheden – så åbnede han fire nye butikker

Den danske iværksætterkomet Les Deux er en af Europas hurtigst voksende tøjvirksomheder, og det har coronakrisen ikke lavet om på. Tværtimod.

Da coronapandemien brød ud og lukkede størstedelen af de 800 butikker, som på tværs af Europa forhandler Les Deux’ tøj, stod direktør Andreas von der Heide med et valg. Kravl ned i skyttegraven eller gå til angreb?

Han valgte det sidste.

- Angreb er det bedste forsvar. Og det hjalp faktisk på nattesøvnen, da vi satte os ned og fik lagt en strategi. Så mens verden stod stille, skrev vi under på fire nye butikker og ansatte 13 nye medarbejdere, siger Andreas von der Heide til RetailNews.

Hundredvis af lukkede butikker

Satset på at investere i egne fysiske butikker har et klart formål.

- Vores virksomhed er langt hen ad vejen drevet af ambition og energi. Den får ud ikke ud online. Vi vil vise vores brand frem i den kontekst, det er berettiget til. Tøjet skal opleves i en helhed, siger Andreas von der Heide.

Les Deux har hovedsæde på Frederiksberg og sælger sit tøj online og i 23 forskellige lande fordelt på 800 wholesale-butikker. Mange af disse butikker rundt om i Europa var lukket i to måneder, mens coronaen rasede.

Alligevel bliver 2020 et rekordår for Les Deux.

- Vi kommer til at levere det bedste resultat i Les Deux’ historie. Det havde jeg nok ikke lige regnet med, da coronaen ramte, siger Andreas von der Heide.

Vil skabe et livsstilsbrand

Sidste år omsatte virksomheden for næsten 100 mio. kr. og tjente 7,8 mio. kr. efter skat. Det bliver altså overgået i år, uden at direktøren endnu vil sætte konkrete tal på.

Snart åbner Les Deux sin femte butik i Danmark. Coronakrisen har ifølge Andreas von der Heide givet bedre adgang til gode lejemål, hvor prislejet er fair. En af de store udfordringer, når man driver detailvirksomhed.

Dernæst skal der kigges mod udlandet. I første omgang Norge.

- Vores mål er at lave et internationalt livsstilsbrand. Vi er i gang med Europa og tager ét land ad gangen. Men vi skaber selv mulighederne. Og mulighederne er den store verden, siger Andreas von der Heide.

Les Deux’ største marked er Skandinavien efterfulgt af Tyskland og Benelux-landene.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109