23948sdkhjf

Cykelsalget i fuld fart: Vi har ikke kunnet følge med

Coronakrisen har givet salget af cykler medvind – så meget, at nogle forhandlere har haft svært ved at følge med.

Mens visse dele af samfundet slog bak og lukkede ned i starten af marts, har coronakrisen givet cykelsalget fart i pedalerne.

- I starten af året lå vi på samme niveau som sidste år. Fra april og frem til august har vi ligget 24 pct. over salget sidste år, siger Lars Aarup, analysechef i Coop.

Cykler er en typisk sæsonvare, der har sin storhedstid i de lyse måneder, men i år ses en markant stigning i salget.

- Det hænger sammen med flere ting. For det første havde flere lyst til at cykle frem for at tage offentlig transport for at undgå smittefare, og desuden har mange været hjemme i sommerferien, forklarer Coops analysechef.

En anden medvirkende årsag kan være, at landets motionscentre var lukket ned i en periode på næsten tre måneder – hvorfor danskerne har været nødt til at brænde energi af på mere gammeldags manér.

Coop har et bredt udvalg af cykelmodeller, og efterspørgslen har været efter både dame-, herre-, børne- og elcykler. Lars Aarup tilføjer, at Coop sagtens har kunnet følge med efterspørgslen, da cykler er en fast lagervare.

Vækst på op til 80 pct.

Helt så let har det ikke været for T. Hansen, som foruden autoudstyr og reservedele også har et anseligt udvalg af jernheste.

- Vi har ikke helt kunnet følge med, og salget kunne sikkert godt have været noget højere, hvis vi havde haft nok cykler i alle grupperne. Men vi har haft et godt fedtlag, så hvis ikke vi havde den ene model, havde vi den anden model, og det har selvfølgelig gjort, at vi har fået salget, hvor andre måske helt har været udsolgt, lyder det fra Torben Jensen, indkøbschef hos T. Hansen.

T. Hansen har procentmæssigt også formået at skrue sig ned i den gule førertrøje med en omsætningsvækst, der ligger væsentligt over det sædvanlige.

- Tallene fra marts og til og med juni er næsten 50 pct. højere end samme periode sidste år. Så der har været en stor fremgang i forhold til andre år, hvor salget har været næsten uændret, fortæller Torben Jensen.

- Efterspørgslen har været stor lige fra dag ét, hvor statsministeren lukkede landet ned midt i marts. Salget steg øjeblikkeligt, og specielt børnecykler, mountainbike og elcykler steg meget, uddyber han.

For sidstnævntes vedkommende er salget vokset med hele 80 pct. under krisens første måneder.

Boom i køb hos professionelle

Indtil for få årtier siden var cykelsalget forbeholdt cykelhandlerne, og her har man også mærket en betydelig stigning i efterspørgslen efter tohjulede med rugbrødsmotor.

Detailomsætningstal fra Danmarks Statistik viser, at cykel- og knallertforretningernes omsætning i perioden april til juni, hvorfra de nyeste tal stammer, er vokset 33 pct. fra sidste år til et gennemsnitligt indeks på 156 i år.

Til sammenligning var gennemsnittet indeks 122 for samme periode i 2018 og indeks 117 sidste år.

Salling Group har fjernet mellemmanden

Landets største dagligvarekoncern, Salling Group, købte i 2017 cykelproducenten SCO fra Odense og styrkede derved sin position på cykelmarkedet.

Salling Group har ikke ønsket at udtale sig konkret om salget under coronakrisens første måneder, men skriver i en mail til RetailNews:

- Cykelsalget har været godt under corona, men vi havde et også godt momentum inden. SCO er fortsat på en god vækstrejse for at blive danskernes foretrukne cykelbrand. SCO er i dag ejet af Salling Group, og det betyder, at grossistleddet er skåret væk, så vi kan levere bedre og billigere cykler til de danske forbrugere.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079