23948sdkhjf

Analyse: Dansk modehandel var ikke rustet til en pandemi

Den danske modebranches detailhandel var slet ikke økonomisk klædt på til en så omfattende krise som coronapandemien. Det konkluderer konsulenthuset Deloitte i en ny analyse.

- Detailhandlen har det hårdt, og vi må forvente at se flere dreje nøglen om i løbet af de næste par måneder, når momsen, skatterne og regningerne skal betales samtidigt med, at hjælpepakkerne udfases, siger Morten Gade Steinmetz, som er brancheleder for mode- og tekstilindustrien i Deloitte, i en pressemeddelelse.

Deloitte har gennemgået regnskaber for modebranchen til den årlige analyse Modeanalysen. I regnskaberne fra 2019 fremgår det, at det gennemsnitlige primære resultat pr. ansat er faldet fra godt 49.000 kr. i 2018 til knap 33.000 kr. i 2019. Samtidigt lander branchens overskudsgrad på blot 0,9 pct.

Tænketanken Kraka har i samarbejde med Deloitte beregnet de forventede effekter af covid-19 på tværs af brancher. Analysen viser, at modebranchen har været hårdt ramt under coronakrisen. For eksempel skønnes detailhandlen samlet set på en måned at have haft fald i omsætningen på 40 pct., tekstil- og læderindustrien med cirka 25 pct.

- Beregningerne matcher ret præcist den virkelighed, branchen oplever. Mange modehuse vil komme ud af 2020 med et resultat på nul og opleve, at de er slået seks år tilbage i forhold til den vækst, de har haft på de udenlandske markeder. De skal nu til at genopbygge eksporten, siger Morten Gade Steinmetz.

Han ser dog samtidig et lys for enden af tunnellen for virksomheder, der har formået at omstille deres forretning til en digital hverdag.

Tal fra Foreningen for Dansk Internethandel viser, at 45 pct. af medlemsvirksomhederne, der udelukkende sælger varer på nettet, oplever en vækst, som er 10 pct. højere end forventet før virusudbruddet.

- Modevirksomheder, der formår at omstille sig til den nye forbrugeradfærd ved at optimere sine online platforme, kan vinde markedsdele, og komme ud på den anden side af covid-19 som de store vindere. Samtidigt giver nye digitale værktøjer muligheder for at interagere med langt flere kunder og leverandører på en billigere og bedre måde, siger Morten Gade Steinmetz.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141