Julesalg skæpper i kassen - Matas opjusterer
Flere kunder lagde vejen forbi såvel Matas’ fysiske butikker som webbutikken i de tre sidste måneder af 2019.
I et netop offentliggjort regnskab for tredje kvartal opjusterer materialistkæden sine forventninger til året efter at kunne fremvise en omsætningsvækst på 7,4 pct. i forhold til samme periode året før - til næsten 1,2 mia. kr. Like for like-væksten er 4,7 pct.
- Kvartalet var en vigtig milepæl for Matas. Vi havde en historisk høj omsætning og solid fremgang i indtjeningen. Samspillet mellem nettet og de fysiske butikker lykkedes perfekt, og Matas havde samlet set flere kunder, der handlede for mere, udtaler adm. Direktør for Matas Gregers Wedell-Wedellsborg i en selskabsmeddelelse til fondsbørsen.
Derfor forventer Matas nu en omsætningsvækst for hele 2019/20 på over 5 pct. (fra tidligere omkring 5 pct.)
Matas har de seneste år lagt sig i selen for at få en del af onlinemarkedet, og det har lønnet sig. Sidste kvartal bød også på en vækst i dette segment.
- Indtjeningen var stabil i forhold til samme kvartal året før på trods af fortsat digital oprustning og modernisering af butikkerne, og for 6. kvartal i træk voksede onlinesalget fra matas.dk med mindst 50% i forhold til samme kvartal året før. Det momentum vil vi fortsætte med flere investeringer i det digitale område, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
Salg fra Matas.dk steg med 53 pct. i forhold til Q3 året før, og takket være købet af portalen Firtal, der blandt andet driver Helsebixen.dk, udgør onlinesalg nu 12 pct. af omsætningen. Det er en stigning fra 4,6 pct. året før.