Analyse: Virtual reality og hologrammer kan bremse butiksdøden
Udsigten til nye oplevelser på indkøbsturen kan få mange forbrugere til at vende tilbage til de fysiske butikker og dermed puste nyt liv i forretninger, der ellers står over for en truende butiksdød.
Tre ud af fire europæere er nemlig villige til at ændre deres indkøbsvaner, hvis shopping-turen tilbyder nye former for interaktive oplevelser, viser en undersøgelse foretaget af Arlington Research på vegne af teknologivirksomheden Epson.
Tendensen går igen i Danmark. 72 procent af de danske deltagere i undersøgelsen svarer, at interaktive teknologier som eksempelvis virtual reality, hologrammer og bevægelsessensorer kan få dem til at ændre indkøbsadfærd.
Det kan blandt andet være i form af at besøge butikker, som de ellers ikke normalt frekventerer eller oftere lægge vejen forbi strøgbutikker, som de i forvejen kender.
Tilbøjeligheden til at ændre indkøbsvaner ved udsigten til interaktive oplevelser på shopping-turen er størst blandt de yngste forbrugere.
For de 16 til 24-årige danskere er det 89 procent, som lader sig lokke af interaktive oplevelser i butikker.
De ældre forbrugere ser dog også en værdi i teknologierne, og knap 60 procent af de 45 til 60-årige svarer, at det kan få dem til at omlægge deres shopping-vaner.
- Nye teknologier er på afgørende vis i færd med at ændre den måde, detailhandlen kommunikerer med kunderne. Interaktive teknologier er ikke længere blot "nice-to-have" – fysiske butikker bliver nødt til at tage nye initiativer for at forny sig selv og have en chance mod online-butikker, siger Rasmus Nielsen, der er nordisk salgsdirektør for professional display i Epson, i en pressemeddelelse.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen "The Experiential Future" er gennemført af Arlington Research for Epson i 26 europæiske lande – herunder Danmark – blandt i alt 9.750 personer i alderen 16-65 år.
Alle svarpersoner har inden for det seneste år deltaget i mindst ét arrangement, besøgt en butik, et museum el.lign., hvor interaktive oplevelser indgik.