God vin og brun sovs hitter online
Den danske fødevarekoncern Løgismose Meyers fik for et år siden ny CEO i skikkelse af Jesper Uggerhøj, og i det umiddelbare kølvand fulgte en række stærke profiler med digital baggrund.
Det første år er gået med to vigtige rejser: Udviklingen af en ny strategi, som snart præsenteres, og implementeringen af en række konkrete, digitale tiltag, som allerede nu har givet pote.
Direktør for business development & digital i Løgismose Meyers, Jesper Lykke Wacherhausen, fortæller om baggrunden for en række digitale succeshistorier fra 2019 i de to virksomheder:
- Vi tror på, at man i en branche som vores har haltet lidt bagefter på det digitale område. Det retter vi nu op på med en aggressiv, digital transformation i virksomheden. Vi bygger en model, hvor gruppen Løgismose Meyers driver transformationen, mens forandringerne helt konkret tænkes ned, ud og ind i de to virksomheder Løgismose og Meyers hver for sig, forklarer han.
Stærk vækst i vin og catering
Hos Løgismose har et øget fokus på kunderejsen fået selskab af flere digitale kompetencer på medarbejderfronten, styrkede marketingkræfter og en optimeret CRM-indsats.
Hertil har en digital udgave af magasinet Klub Løgismose og kommercielle online-tilbud haft stor effekt:
- Selv om mange af Løgismoses fødevareprodukter er i høj kurs, er det især vinen, som hitter. Med afsæt i Løgismoses fysiske butik på Ndr. Toldbod og vores stærke salg B2B oplever vi nu, at der også for alvor er kommet hul igennem til de fine wine-interesserede private forbrugere online, siger Jesper Lykke Wacherhausen.
- I september 2019 lancerede Meyers en ny hjemmeside, og den spritnye, digitale infrastruktur stod hurtigt overfor en styrkeprøve i form af jule- og nytårssalget, der er årets travleste periode i virksomhedens cateringben, Meyers Køkken. Resultatet blev en digital succesfortælling om 50.000 solgte kuverter i perioden, og alene til juleaften steg salget med 30 pct. målt mod sidste år, tilføjer han.
Flere digitale services på vej
Succesen bygger på mange faktorer og medarbejdergrupper i samspil med det digitale fundament, herunder salg, marketing, kundeservice, IT, supply chain og ikke mindst de 400 uddannede kokke ude i koncernens køkkener.
Den digitale udviklingstrang står dog ikke til at aftage i styrke, blot fordi man er begyndt at høste de første frugter, fortæller Jesper Lykke Wacherhausen.
- Over de næste 12 til 16 måneder vil vi lancere flere digitale services og oplevelser til både erhvervs- og privatkunder. Alle sammen med en klar ambition om at skabe bedre kundeoplevelser, siger han.
Løgismose online:
- Løgismose startede i 1965 og har siden 2017 solgt vin, delikatesser, grej og gaver online
- Onlinesalget på Løgismose.dk er vokset med 56 pct. i 2019 målt mod 2018
- Trafikken er samtidig steget med 25 pct., mens konverteringsraten er steget over 20 pct.
- Blandt de mest populære produkter finder man vinkasser med femcifrede prissedler, samt mundblæste Zalto-krystalglas fra den østrigske producent Denk'Art
Meyers online:
- Det nye Meyers.dk blev lanceret i september 2019 efter en kort testperiode
- Meyers Køkken solgte i alt 50.000 kuverter til jul og nytår via sin digitale platform
- Salget af catering til juleaften steg med 30 pct. i 2019 målt mod samme periode i 2018
- Meyers.dk er det digitale hjemsted for alle dele af Meyers-gruppen, som bl.a. tæller Meyers Køkken, Meyers Kantiner, Meyers Venues, Meyers Food og Meyers Madhus.