Sådan bliver tendenserne inden for dagligvarer i 2020
Et nyt år venter, og det samme gør nye madvarer og madvaner.
I det nye år bliver der således sat yderligere turbo på nogle af de tendenser, vi allerede har set, vurderer strategic food planner Hanne Harboe. Hun står bag rapporten "Food Trends 2020", som bureauet Nørgaard Mikkelsen udgiver i næste uge.
- Vores måltider er under forandring, og vi kommer til at se rigtig mange færdige måltider, men også komponenter til vores måltider, siger hun og fortsætter:
- Vi bliver meget mere åbne for, at nogle andre har gjort en del af arbejdet, og så mikser vi det selv til en ret, vi godt kan lide. Vi kalder det for "freedom food".
Færdigmaden er ikke et fravalg af det gode hjemmelavede måltid - det er et tilvalg af kvalitetstid med familien. Og derfor spiser vi også de mere eller mindre færdige retter med god samvittighed, mener Hanne Harboe.
Det hænger også sammen med, at kvaliteten er steget betragteligt, fortæller Pelle Øby Andersen, som er direktør i Food Organisation of Denmark, som blandt andet står bag Food Festival og Madens Folkemøde.
- Convenience-bølgen fortsætter med nemme løsninger i supermarkedet, måltidskasser og færdigretter, hvor kvaliteten er steget helt vildt de seneste år, forklarer han og tilføjer:
- I London har man taget convenience food et skridt videre, så man virkelig arbejder med at få gode teksturer, friskhed og sprødhed i maden.
Convenience-tendensen spiller også tæt sammen med det grønne og plantebaserede, som bare buldrer fremad.
- Der kommer en masse lettilgængelige grønne produkter, som gør det nemmere for folk at spise mere vegetarisk, siger Pelle Øby Andersen.
Begge eksperter tror dog på, at de mange grønne erstatningsprodukter bare er første bølge. Vegetarprodukterne vil bevæge sig ind i fase to, hvor vi ikke bare vil have en-til-en-erstatninger for det, vi kender, men vil have højere kvalitet.
Men tendenser avler også modtendenser, og det forudser Pelle Øby Andersen kommer til udtryk på kødfronten.
- Der kommer et skub i den anden retning, hvor jeg tror, der kommer en stigende efterspørgsel på bedre kød, siger han.
Der bliver skåret ned for kødet generelt, men når der så skal kød på bordet, må det godt koste lidt ekstra, fordi der er skruet op for dyrevelfærden.
På samme måde kommer vi også til at se ringe i vandet fra buræggene, der i 2018 blev udfaset helt fra flere supermarkeder.
- Jeg tror den tendens fortsætter med andre lignende produkter. Det kunne være kyllingen i frysedisken. Kvalitetsprodukter kommer til at fylde mere, vurderer Pelle Øby Andersen.
/ritzau fokus/