Plast eller gran: Det bæredygtige juletræ findes ikke
Gran, guirlander og godter. Julen står for døren, og det betyder i mange hjem, at møblerne i stuen får selskab af et juletræ.
I takt med at klima og miljø har sat sig tungt på dagsorden og debatter, er det traditionsrige træ røget ud i lidt af et stormvejr. For kan det forsvares at hive et grantræ ind kun for at smide det ud et par uger efter?
Og hvor stiller et kunstigt træ sig så i sammenligning?
Torben Chrintz, som er videnskabelig rådgiver i klima, energi og fødevarer hos den grønne tænketank Concito, vil helst ikke kalde nogen af modellerne for bæredygtige - for der er alt andet lige tale om en udledning af drivhusgasser.
Derimod kan man tale om, at det er mere eller mindre klimabelastende, siger han.
- Når hele udledningen tælles med, så skal du genbruge et kunstigt træ i mindst fem år, før det svarer til udledningen ved fem almindelige juletræer, siger Torben Chrintz.
Og hvis det tal adskiller sig lidt fra de beregninger, du ellers har læst dig til, så skyldes det, at Concito også medregner beslaglæggelse af arealer til at dyrke juletræerne.
- Udledningen fra de traditionelle juletræer bliver større, når man medregner, at arealerne er udlagt til juletræsplantager - frem for eksempelvis traditionel skovbrug, som havde fanget langt mere CO2 end juletræerne, fortæller Torben Chrintz.
- Vi anskuer udledningen relativt, mere end vi anskuer den absolut, forklarer han.
I runde tal drejer det sig om, at produktionen af et plastikjuletræ udleder i omegnen af 50 kilo CO2. Der koster cirka ti kilo CO2 at få et almindeligt juletræ i stuen ifølge Concitos beregninger.
Ser man på øvrige beregninger, anslås det, at et kunstigt juletræ skal bruges 10-13 år, før udledningen svarer til at købe et grantræ hvert år.
Faktisk ser flere forhandlere, at salget af kunstige juletræer stiger. Hos havecenteret Plantorama er salstallene gået fra 5610 i 2014 til at lande på 7891 i 2018 - en stigning på godt 40 procent på fire år.
Coops analyseafdeling har også trukket tal, der viser, at salget af plastikjuletræer er steget med 62 procent fra 2017 til 2018.
- Plastikjuletræer er stadig en lille vare i forhold til almindelige juletræer af gran, men det er noget, der vokser, siger analysechef hos Coop Lars Aarup.
Hans vurdering er, at stigningen i salget af plastikjuletræer dels kan skyldes, at der er blevet flere singler, som måske ikke vil have et stort granjuletræ i stuen, men gerne et mindre træ i plastik.
Den anden del af forklaringen kan være det øgede fokus på "brug og smid væk"-kulturen.
/ritzau fokus/