23948sdkhjf

- Smag er stadig vigtigst, når vi vælger fødevarer

Brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer, L&F, har undersøgt, hvad danskerne efter egen opfattelse lægger mest vægt på ved valg af fødevarer. Undersøgelsen viser, at selv om pris, ansvarlighed og klima er afgørende for mange, er smag dét, som flest lægger mest vægt på.

Det oplyser L&F i en pressemeddelelse.

- I ønsket om at tiltrække forbrugerne nytter det ikke at fremhæve argumenter som god dyrevelfærd eller nem tilberedning i mikroovn, hvis smagsoplevelsen bagefter ikke stemmer overens med forbrugerens forventninger og præferencer, siger Mette Jasper Gammicchia, der er chef for afdelingen for afsætning, ernæring og markedsudvikling.

Nina Preus er forbrugersociolog hos Landbrug & Fødevarer. Hun har stået bag undersøgelsen, der vidner om et blivende fokus på smag:

- Vi ser igen og igen, at smag dukker op som noget af dét, flest forbrugere lægger vægt på, når de vælger forskellige typer af mad og drikke. Kigger vi nærmere på trendsætterne, ser vi også, at der her er flere, der lægger vægt på smag sammenlignet med andre. Det er alt sammen noget, der tyder på, at madens smag vil fortsætte med at være i fokus i årene, der kommer, siger Nina Preus.

Undersøgelsen fra Landbrug & Fødevarer viser, at forbrugerne navigerer meget efter, om noget "smager godt". Hvis man som producent skal lancere en ny fødevare, er det derfor en rigtig god idé at give forbrugerne et fuldt billede af de smagsoplevelser, der venter dem, konstaterer L&F.

- Det handler nemlig om at give forbrugerne mulighed for at vælge ud fra andet end pris, ingredienser og produktionsform. Her kan et sansesprog og et "landkort" over smagsnuancer give oplevelsen af kvalitet en hel ny dimension, siger Nina Preus.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066