RetailNews tester: Nemlig.com er Danmarks bedste onlinesupermarked
RetailNews retter: Oprindeligt indgik BilkaToGo også i undersøgelsen, men ved en fejl har analysefirmaet testet fotex.dk i stedet, og eftersom Føtex ikke sælger dagligvarer på nettet, kan denne side ikke siges at være sammenlignelig med de andre. Føtex og BilkaToGo er derfor derfor blevet skrevet ud af testen. /Redaktionen
I dag finder der nærnest ikke nogen dagligvarekæder uden tilhørende onlinesupermarked, og branchen vokser hastigt.
Men hvilket digitalt supermarked byder på den bedste brugeroplevelse?
Det har RetailNews i samarbejde med analysefirmaerne UserGap og Novicell sat sig for at undersøge via et testpanel.
Fire onlinesupermarkeder indgik i undersøgelsen, nemlig Osuma.dk, Coop.dk, Rema1000 og Nemlig.com.
Vinderen er Nemlig.com
Alle testpersoner blev bedt om at fortælle om deres førstehåndsindtryk af hjemmesiden og derefter om at udføre tre opgaver på tre websites – og til sidst vurdere hvor god brugeroplevelsen var.
Resultatet er, at det website, der giver det bedste førstehåndsindtryk er coop.dk, mens den hjemmeside, der skuffer mest i forhold til forventningerne, er osuma.dk.
Den samlede vinder af testen er Nemlig.com, der vinder på både design, brugervenlighed og inspiration, mens taberen er Osuma.
- At blive kåret til Danmarks bedste onlinesupermarked, gør os meget stolte og glade, men også ydmyge over den tillid vi har opbygget overfor vores mange kunder, siger Stefan Plenge, administrerende direktør og stifter af nemlig.com
1. Design: Bedst: Nemlig.com – Dårligst er Osuma
2. Brugervenlighed: Bedst: Nemlig.com – Dårligst er Rema 1000
3. Troværdighed: Bedst: Coop – Dårligst er Osuma
4. Inspiration: Bedst: Nemlig.com – Dårligst er Osuma
5. Indholdet: Bedst: Coop – Dårligst: Osuma/Rema 1000
Stefan Plenge fra Nemlig.com er især glad for topscoren inden for inspiration og brugervenlighed.
- Det er fantastisk, at forbrugerne belønner os for at være det mest inspirerende og brugervenlige onlinesupermarked i Danmark. Det er to områder, vi konstant arbejder med at gøre bedre, og hvor en af vores store succeser er det spændende opskriftunivers, hvor man får god inspiration til at finde lige det, man kunne tænke sig, siger han.
Analysen viser alt i alt fire veletablerede hjemmesider, som tager godt imod kunderne - og som både evner at tage imod nye kunder, samt tilpasse sig til tilbagevendende kunder.
Flere af hjemmesiderne har dog mange år på bagen, og det giver brugerne en noget mere udfordrende interaktion. Dette er primært baseret på funktionelle mangler, dårlige mobilvisninger samt tekniske ”fejl”, som dog for de fleste vedkommende er overskuelige at rette.
Vinderne har en mere enkel og letforståelig struktur.
UserGap har testet på 252 testpersoner, fordelt på 50/50 mænd/kvinder.
Læs mere om undersøgelsen her.