23948sdkhjf

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

I 2019 skal virksomheder være holdningsstærke frontløbere. I en forbrugercentrisk tidsalder er det derfor afgørende, at du følger med dine forbrugere – og lige nu går de forrest.

Vi har udvalgt tre forbrugertrends fra trendstudiet Pulse19 fra bureaugruppen Dentsu Aegis Network.

Et studie, der peger på, at den mest afgørende trend for 2019 netop er, at virksomheder tør vise deres holdninger og meninger til det samfund, de indgår i, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

1. Den aktivistiske forbruger
Igennem det seneste år har vi i højere grad stiftet bekendtskab med en mere aktivistisk forbruger, der kræver handling på samfundsproblematikker.

Faktisk mener knap 60 procent af de unge forbrugere, at de kan gøre en forskel i verden, viser undersøgelsen.

Sociale medier fjernet barrieren mellem afsender og modtager, så alle nu kan komme igennem med deres budskaber på en nem og tilgængelig måde.

Den udvikling har samtidig skabt en forventning til at brands også bidrager til at løse samfundets udfordringer.

Opgaven for brands i 2019 er derfor at opfylde det aktivistiske behov hos forbrugeren ved at turde provokere og vække stærke følelser om emner, der har betydning for målgruppen.

Devisen ’hvis du forsøger at ramme alle, rammer du ingen’ synes mere aktuel end nogensinde. Og derfor skal du ikke være bange for at tage stilling – også selvom det kan betyde, at du deler vandene i bestræbelsen på at aktivere dine vigtigste støtter. Fremtidens forbrugere forventer - og har tillid til, at dit brand tager stilling.

2. Den klimabevidste forbruger 
En anden forbrugertrend, der kan ses i naturlig forlængelse af den aktivistiske forbruger, er den miljøbevidste forbruger, der har en stigende interesse for klimadebatten.

Over en tredjedel af de danske forbrugere mener, at det primære ansvar for miljøet ligger hos dem selv, men forbrugerne mangler overblik over, hvordan de skal gribe den bæredygtige levevis an, og mere end halvdelen af danskerne har svært ved at gennemskue om et produkt er bæredygtigt.

Det betyder, at brands skal tilbyde forbrugerne hjælp og gennemsigtighed til et mere bæredygtigt liv.

Det er dog vigtigt, at man som virksomhed er transparent over for sine forbrugere i forhold til, hvor langt man er i klimaomstillingen – for ellers kan det give bagslag, når forbrugerne finder ud af, at du ikke lever op til dine egne krav. 

3. Den tidsbevidste forbruger 
Forbrugerne er i højere grad end tidligere har tillid til at outsource dagligdagens gøremål til teknologien.

Vi mangler tid i hverdagen og stræber efter flere convinience produkter og services, der kan gøre hverdagen lidt lettere, og derfor er vi begyndt at outsource flere af hverdagens sure pligter i håbet om at vinde tid.

Dermed har brands en gylden mulighed for at blive en del af forbrugernes liv ved at tilpasse produkter og services til en outsourcing virkelighed, hvor forbrugerne har tillid til, at teknologi og virksomheder kan hjælpe dem med at gøre hverdagspligter hurtigere og bedre, end de selv kan.

Brands kan derfor med fordel tænke i at hjælpe forbrugerne med at eje mere af deres egen tid for at få succes i fremtiden. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104