23948sdkhjf

Claus Meyer skal demokratisere det nordiske køkken med Ikea

På Ikeas årlige ’Democratic Design Days’ i Ikeas hjerte, den smålandske by Älmhult, hvor historien om Ikea begyndte, kan møbelkæden i dag løfte sløret for et nyt og opsigtsvækkende samarbejde.

Ikea, som råder over 430 varehuse i 52 lande og er én af verdens største restauratører, har indgået samarbejde med medstifter af Noma og det nye nordiske køkken, Claus Meyer, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Den verdenskendte danske madiværksætter var med til at etablere Noma i 2003, der siden er blevet kåret som verdens bedste restaurant hele fire gange.

Siden da er Claus Meyer blevet kendt for at promovere enkelthed, friskhed, sæsonbestemte råvarer og bæredygtighed i sin mad, og han har været den drivende kræft bag mange sociale og nyskabende projekter, der altid har udfordret konventionel tænkning i landbrug, fødevareproduktion og madlavning.

- Sammen med Claus Meyer vil vi gerne vise, at bæredygtig mad ikke kun er bedre for jorden, men også for vores smagsløg. Vi vil gerne udforske nye måder at engagere vores gæster og kunder på, siger Michael La Cour, Managing Director i Ikea Food Services AB.

- Vi ser en bevægelse, særligt hos den nye generation, hvor mange gerne vil tage flere klimapositive valg – en bevægelse, der også manifesterer sig i den mad, man vælger. Da vi startede med at samarbejde med Claus, spurgte vi os selv: Kan vi hjælpe denne generation ved at skabe et udvalg af mad, som har menneskers velbefindende, gode smag og miljøet som omdrejningspunkt?, tilføjer han. 

Claus Meyer er stolt over, at Ikea vil udbrede de universelle værdier, der ligger i det nye nordiske køkken:

- Som et globalt brand med en omsætning på over 2 mia. euro alene i salg af mad, er Ikea en markant mad-aktør i verden. Ikeas udbredelse og succes indebærer et stort ansvar og mange muligheder. Vi er både stolte og begejstrede for at blive inviteret med til næste kapitel af Ikeas madrejse, siger Claus Meyer.

- Jeg synes, det er fascinerende, at Ikea er klar til at udforske, hvordan en global familierestaurant med rødder i Småland i Sverige kan løfte de universelle værdier, som er indlejret i det nye nordiske køkken på en måde, så det kommer alle de samfund, hvor IKEA er til stede, til gode med en målsætning om at blive en ’purpose’ drevet madforretning. Jeg er især inspireret af ideen om at hjælpe den næste generation med bedre og mere bæredygtig mad, og jeg er meget spændt på at se, hvad det her kommer til at betyde for Ikea Food, siger han. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109