23948sdkhjf

Ejer vil sælge ikonisk reolvirksomhed

Enden nærmer sig for Søren Iversens engagement i ABC-Reoler, som han har ejet siden 1997.

Fabrikanten – der blev ansat i Aulum-virksomheden som salgschef i 1991 – fyldte 66 år i marts. Det satte gang i tankerne om et otium med tid til oplevelser med både hustruen og de heste, som er den helt store hobby.

Fakta: ABC-Reoler

Grundlagt som tømrer- og snedkervirksomhed i Aulum i 1917. I 1975 fik virksomheden den første ordre på reoler fra Magasin Du Nord, som blev startskuddet til en målrettet satsning på reoler.

ABC-Reoler var ejet af brødrene Christian og Jørgen Sønderbo Pedersen – som var tredje generation i virksomheden – frem til 1993, hvor Søren Iversen købte sig til en tredjedel af ejerskabet efter to års ansættelse som salgschef.

I 1995 meddelte brødrene Pedersen, at de ønskede at trække sig fra det aktive engagement i virksomheden, så det fulde ejerskab blev overdraget til Søren Iversen frem mod 1997, mens brødrene udtrådte fra bestyrelsen året efter.

ABC-Reoler havde sin storhedstid i 1990’erne, hvor millionoverskud var reglen snarere end undtagelsen. Aulum-virksomheden – der sidste år leverede et resultat før skat på godt 200.000 kroner – har dog ikke været over den indtjeningsmæssige milliongrænse siden 2008/09-regnskabet.

Søren Iversen er derfor klar til at sælge ABC-Reoler til en køber, der kan se idéen i at overtage produktionen af de ikoniske Classic-stigereoler og Quadrant-reoler, der findes i tusindvis af danske hjem.

– Jeg synes, vi har to fantastiske produkter, som jeg håber, at en køber vil videreføre og udvikle med nye og tidssvarende øjne, siger Søren Iversen til Wood Supply.

Ingen hellige køer
Søren Iversens to døtre på henholdsvis 34 og 28 år har tidligere snust lidt til arbejdet i virksomheden uden dog at være interesserede i at overtage den. Han er derfor helt på det rene med, at han med et salg giver slip på tøjlerne i virksomheden.

– Jeg har ingen hellige køer, og jeg er indforstået med, at der sommetider kan være brug for helt nye tanker. Men jeg håber da på at finde en køber, som kan se værdien i vores historie og kompetencer, siger Søren Iversen, som gerne giver en hjælpende hånd i virksomheden, hvis det skulle være nødvendigt.

– Jeg er fleksibel og vil gerne hjælpe, hvis det er ønsket. Sådan gør man ofte i Japan, hvor den gamle direktør bliver senior advicer i virksomheden. I USA har man det mere med at smide direktøren ud, og det er jeg også helt indforstået med, hvis det er ønsket.

Big in Japan
Netop Japan var i godt 20 år et stort eksportmarked for ABC-Reoler, som nåede at sende reoler for op mod en kvart milliard kroner fra Vestjylland til Solens Rige i perioden. Og selv om aftalen med den japanske livsstilsgigant Muji ikke længere løber, modtager ABC-Reoler fortsat ordrer på nye hyldebærere som et bevis på, at de danske reoler stadig bruges i de japanske hjem.

Søren Iversen er da heller ikke i tvivl om, at både kontraktmarkedet, eksport og en up-dated digital platform fortsat rummer uendelige muligheder for ABC Reoler.

Vandt 10 år lang retssag mod Montana

ABC-Reoler vandt i 2014 en næsten 10 år lang retssag mod Montana, som i 2005 lagde sag an mod Aulum-virksomheden for at have plagieret en reol. Det drejede sig om reolen "Quadrant", der har været på markedet siden 1997.

Den vurdering delte man dog ikke hos Højesteret, som i september 2014 stadfæstede Sø- og Handelsrettens afgørelse fra marts 2012.

– Det endte med at blive en principsag, der varede så lang tid, at jeg næsten ikke kunne huske tiden før det. Men vi har da i hvert fald fået slået fast, at vi har ophavsretten til Quadrant-reolerne, siger Søren Iversen i dag om det langstrakte forløb mod den fynske møbelkæmpe fra Haarby.

ABC Reolers produkter er alle fladpakkede og det giver store uudnyttede eksportmuligheder til oversøiske lande som USA og Asien, og det stærkt eksploderende online salg. 

– Der er et stort potentiale i nethandel for en virksomhed som vores. Men i dag er det ikke nok, at man har verdens bedste produkt. Man skal også forstå, hvordan man kommer ud med budskabet, lyder det fra virksomhedsejeren, som håber, at en ny generation vil træde til med nye spændende digitale kompetencer og idéer.

Let at udvide
Det gjorde Søren Iversen selv, da han midt i 1990’erne overtog de fulde ejerskab af ABC-Reoler fra brødrene Christian og Jørgen Pedersen, hvis bedstefar grundlagde virksomheden som en tømrer- og snedkervirksomhed i 1917.

– Jeg valgte at organisere virksomheden, så det blev mere industrielt end tidligere, siger Søren Iversen om de principper, som fortsat hersker i den strømlinede produktion, der er automatiseret i en grad, så ABC-Reoler blot beskæftiger 10 personer.

– Det er dedikerede og trofaste medarbejdere, som jeg håber kan være en del af det kommende set-up. Med det eksisterende produktionsapparat og bygninger er der muligheder for at øge kapaciteten væsentligt uden ekstra investeringer for en ny ejer, argumenterer Søren Iversen.

Vil ikke udskyde otium
Han frygter ikke selv for tiden på ”den anden side” af arbejdslivet hos ABC-Reoler, som har fyldt så meget i tilværelsen siden 1991.

– Jeg har gang i mange andre ting, så jeg er ikke bange for, jeg kommer til at kede mig. Det handler også om at prioritere, og jeg har ikke lyst til at vente så længe med mit otium, at jeg ikke når at nyde det.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158