23948sdkhjf

Sådan påvirker mobilen indkøbsturen

Når man bliver distraheret, så ryger nogle af de gode intentioner og planer på indkøbsturen, viser et nyt studie.

Headset i ørerne og en telefonsamtale, mens du klarer de kedelige dagligdagsindkøb. Det er to fluer med et smæk.

Men det kan også betyde, at der lander lidt mere eller mindre, end der skulle, på båndet, når du når kassen.

Du har nemlig større tendens til at smide uplanlagte varer i kurven - eller glemme ting, du egentlig skulle have - hvis du under indkøbsturen taler i telefon, sender sms'er, tjekker mail eller lytter til musik på mobiltelefonen.

Det viser et nyt studie, som er publiceret i Journal of the Academy of Marketing Science.

Og det gælder faktisk, selv om man kun bruger mobiltelefonen under en del af indkøbsturen. Ifølge forskerne kan det indikere, at man stadig bruger opmærksomhed og ressourcer, selv efter telefonen er blevet puttet i lommen.

Det kommer ikke bag på Mikkel Pii, som ejer Retail Consulting Company, og som rådgav danskere om forbrugeradfærd i DR-programmerne "Spis og spar".

- Vores hjerne har en begrænset "båndbredde" og vil derfor allerhelst udføre automatreaktioner, siger Mikkel Pii og uddyber:

- Så hvis vores fokus er på at tale i telefon, mens vi handler, vil vores indkøb være mere følelsesmæssigt end rationelt bestemt.

Når vi køber ind med hjertet frem for med hjernen, så kommer vi lettere til at lave impulskøb og smide ting i kurven, som ikke var planlagt.

Mange bruger telefonen som en digital indkøbsliste, og det synes Mikkel Pii sådan set ikke, der er noget galt med.

Men han foreslår, at du aftaler med dig selv, at du ikke må bruge den til andet, mens du handler.

- Og bliver du ringet op undervejs, så hold en pause i indkøbet, foreslår han.

Studiet understreger, at vi ikke er skabt til multitasking, selv om vi tror det, siger Dorte Wimmer, som er retail- og forbrugerdirector hos Retail Institute Scandinavia.

For så snart vi bliver distraherede - og det er sådan set, uanset om det er af børnene eller mobiltelefonen - så mister vi fokus og handler anderledes, end vi havde planlagt.

Jo mere man har planlagt hjemmefra, jo lettere gør man det for sig selv. Og dermed undgår man også at blive unødigt fristet. 

/ritzau fokus/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.413