23948sdkhjf

Bog & idé tager markedsandele i et trængt bogmarked

Landets boghandlere oplever faldende omsætning, viser nye tal.

5,4 procent faldt den samlede omsætning herhjemme sidste år inden for detailhandel med bøger.

Det viser de nyeste indekstal fra Danmarks Statistik, der sammenligner omsætningen i dansk detailhandel med bøger i 2017 med omsætningen i 2018. 

Hos Indeks Retail, der er kædekontor for Danmarks største boghandel, Bog & idé, samt den mindre kæde BOGhandleren, kan de glæde sig over en lille stigning i omsætningen fra 2017 til 2018, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Med sine 125 butikker landet over er Bog & idé Danmarks største boghandel, mens BOGhandleren har 14 butikker på landsplan.

Et tegn på styrke 
- Vi er da kede af, at kolleger i branchen har haft det rigtigt svært i 2018 med et stort fald i omsætningen. Samtidig må vi glæde os over, at vores markedsandel er steget – vi ser det som et tegn på styrke, når vi kan tage markedsandele i et marked, som falder, siger administrerende direktør Marianne Lyngby Pedersen.

Forklaringerne er blandt andet en solid, lokal forankring, der går hånd i hånd med et stærkt og vedholdende markedsføringstryk - ikke mindst på nettet, mener Marianne Lyngby Pedersen.

Indeks Retail valgte for et par år siden at øge fokus på udviklingen af online-forretningen og samspillet med de fysiske butikker, blandt andet med Ib Nørholm, kendt for netsuccesen WhiteAway, som ny næstformand i bestyrelsen.

Sidste år kunne Bog & idé glæde sig over vækst i netsalget på 130 procent – og den tendens fortsætter i år.

Et af de nye tiltag sidste år var bl.a. en gaveshop på nettet, hvor kunderne kan få sendt tidens mest populære bøger og brætspil ud som express-gave lige til døren – akkurat som med en buket blomster.

Netsalget og de fysiske butikker er tæt knyttet, fx valgte hele 56 procent af de handlende på Bog & idés website ”klik og hent”-løsningen, hvor de selv henter varerne i deres lokale Bog & idé og har dialogen med kendte ansigter i forretningen.

- Web og de fysiske butikker går hånd i hånd. Vores mål er hele tiden at aktivere vores landsdækkende kæde med centrale lagre over 100 steder i Danmark, og at vi på den måde har nærhed og hastighed til slutkunden, siger Marianne Lyngby Pedersen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.108