Seks tendenser der vil ændre folks shoppingvaner
Snart vil betalingskort være fortid og kunderne vil tjekke ud ved hjælp af deres ansigter, forudser techgigant blandt andet.
Udbredelsen af smartphones har vendt op og ned på måden, vi shopper på.
Det er estimeret, at flere ejer en digital enhed end en tandbørste, og ifølge Pew Research Center er tablets og smartphones nu også officielt den mest populære måde at handle på online.
Snart vil betalingskort være fortid, kunderne vil tjekke ud ved hjælp af deres ansigter og overfyldte omklædningsrum vil blive erstattet med virtuelle muligheder for at prøve tøjet derhjemme.
Det forudser Adobe, der har samlet seks mobiltendenser, som alle marketingfolk bør holde øje med.
- PWA’er, mobile webapps på steroider, giver øjeblikkelig tilfredsstillelse. De såkaldte PWA’er gør, at aktive websteder kan synkronisere i baggrunden, mens mobilen bruges til noget andet, eller når der ikke er nogen netværksforbindelse. Med denne teknologi kan websider indlæses på splitsekunder, og i forbindelse med shopping betyder det hurtigere transaktioner og færre efterladte indkøbsvogne. Indtil videre har dette været en luksus kun anvendt af store virksomheder som Starbucks og Tinder, men Adobe forudser, at i 2020 vil teknologien være mainstream.
- Augmented reality bliver snart en almindelig del af shopping på mobilen. Vi kender det i forvejen fra spillet Pokémon GO, og de forskellige digitale enheder bliver mere og mere kompatible med AR-teknologien. IKEA har allerede vist, hvordan teknologiens muligheder kan udnyttes med deres ‘’try before you buy’’-koncept, og brands fra andre sektorer som kosmetik- og modeindustrien har også taget teknologien i brug.
- Køb af vare med ét klik. Et udløbet patent på Amazons ét-kliks-knap er én af årsagerne til, at der for alvor er sat skub i udbredelsen af ét-kliks-betalingsmuligheder. Teknologien gør det muligt at oplagre brugernes betalingskortoplysninger i deres digitale tegnebog. Det vil sige, at brugerne slipper for at skulle indtaste oplysningerne manuelt, hvilket gør betalingsprocessen meget hurtigere.
- Stemmeassistenter åbner for skærmfrie oplevelser. Stemmeassistenter er endnu et eksempel på en teknologi, der kommer til at ændre måden forbrugerne interagerer med virksomhederne på. Teknologien findes i alt fra lamper til headsets, og inden for den nærmeste fremtid vil det være din bil, der spørger dig, om du vil ændre dit sæde eller checke bagage ind, mens du kører til lufthavnen.
- Universelle mobilbetalinger bliver det nye betalingskort. Den mest udbredte mobilbetalingsapp herhjemme, MobilePay, har mere end fire millioner brugere, og flere virksomheder og butikker tager allerede imod mobilbetaling. Spørger man eksperterne fra Adobe, er dette en løsning, der kun vil blive mere udbredt over de kommende år.
- Forbrugerne får adgang til at købe en vare via et billede i en gruppechat. Kontekstuel shopping kan allerede ses i en vis grad på fx Instagram, hvor links til varer ligger indlejret i billeder af fx bolig eller outfits. Inden længe slipper forbrugerne for at skulle gå på jagt efter en vare, men vil fx let kunne købe de sneakers deres ven har sendt dem et billede af i Messenger - helt uden at skulle omdirigeres til et andet site.