Analyse: Følelser er vigtigere end pris ved Valentinsgaver
Mange mennesker ser den 14. februar som den perfekte lejlighed til at købe en gave til deres kæreste eller ægtefælle – og det skal helst være en gave, som ens kære vil blive ubetinget glad for.
Ifølge en ny undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher & Partners er der dog nogle gennemgående kriterier for, hvorvidt en gave vil blive godt modtaget eller ej.
- Hvor højt en modtager værdsætter en gave afhænger dels af, hvor meget modtageren tror, gaven har kostet, dels af gavens symbolværdi. Og gavens symbolværdi er vigtigere end prisen, siger Nicolai Broby Eckert, ekspert i forbrugeradfærd og partner hos Simon-Kucher.
Dyre gaver givet med kærlighed er bedre end billige og overfladiske
I undersøgelsen rangerer deltagerne dyre gaver og gaver givet med kærlighed højest, eftersom sådanne gaver viser, at giveren har tænkt særligt på modtageren og gjort sig umage.
Desuden så deltagerne dyre og betydningsfulde gaver som en investering i forholdet.
Ikke overraskende blev lavprisgaver uden nogen som helst form for personlig betydning rangeret lavest. Men billige gaver med betydning er ifølge undersøgelsen mere populære end dyre gaver uden symbolsk værdi.
- Dette viser, at det er tanken og symbolikken ved en gave, der gør den værdifuld. Hvor mange penge gavegiveren betaler for gaven er mindre vigtigt. Når en gave har en følelsesmæssig betydning, er modtageren mindre prisbevidst, siger Nicolai Broby Eckert.
Personlige gaver er en vinder
Med afsæt i undersøgelsens resultater råder Nicolai Broby Eckert detailhandelen til at fokusere på andet end pris, når de i forbindelse med de kommende års Valentine’s Days markedsfører og fremviser deres produkter.
- I stedet bør man fokusere på gavens potentielle betydning for modtageren. Hvis man kan få sine kunder til at forstå, hvilket budskab de kan give til deres kærester eller ægtefæller gennem gaven, så stiger gavens oplevede værdi. Selv dyre gaver kan blive endnu mere attraktive, siger Nicolai Broby Eckert.
En mulighed er eksempelvis, at produkter kan personliggøres. Det kan være smykker med indgraveret navn eller en personlig hilsen, personlige gavekort, krus med printede fotos eller tøj, der er særligt designet til modtageren.
Takket være ny teknologi som fx 3D-print er der i realiteten ingen grænser for, hvilke materialer, farver og former kunder kan vælge til deres gaver.
År for år bliver det mere og mere populært at give noget unikt og personligt. Inden for detailhandelen kan man bygge videre på denne udvikling ved at investere i teknologi, der gør det muligt for kunderne at se, hvordan de personliggjorte produkter vil komme til at se ud, før de bliver færdiggjort.