Lidl introducerer genbrugspose til frugt- og grønt
Når de danske forbrugere handler frugt og grønt i dagligvarebutikkerne, bæres indkøbet typisk hjem i en klar pose af tynd engangsplastik.
Dette forbrug vil Lidl gøre op med ved at introducere et nyt, genanvendeligt produkt for dagligvarekædens kunder, fortæller kæden i en pressemeddelelse.
I løbet af 2019 lander de såkaldte ”Green Bags” nemlig i Lidls butikker landet over.
- I Lidl ønsker vi at tage et medansvar og nedbringe mængden af overflødig plastik. Med vores 'Green Bags' introducerer vi i 2019 et slidstærkt frugt- og grøntnet af nylon som alternativ til frugt- og grøntposerne af tynd plastik. Nettene kan lukkes i toppen, kan rengøres i hånden og er beregnet til at blive genbrugt mange gange. To Green Bags vil koste 5 DKK, hvoraf 20 øre går direkte til vores strategiske samarbejdspartner Plastic Change, som vil bruge pengene til videreføre deres arbejde med at sætte fokus på plastikproblematikken, fortæller CCO i Lidl Danmark, Mikko Forsström.
20 pct. færre frugt- og grøntposer
Med det nye alternativ til frugt- og grøntposerne tilføjer Lidl endnu et led til kædens portefølje af initiativer og nye produkter i kædens plastikstrategi.
Hos Lidl regner man med, at introduktionen af de genanvendelige Green Bags vil medføre et fald i forbruget af den nuværende frugt- og grøntpose lavet af engangsplastik:
- De nye net introduceres som et supplement til vores sortiment af bæreposer og repræsenterer et mere bæredygtigt valg end de traditionelle frugt- og grøntposer af tynd plastik, da de kan genbruges igen og igen. Vi forventer, at de nye net vil reducere forbruget af engangs frugt- og grøntposer af tynd plastik med op til 20 procent, fortæller Mikko Forsström.