23948sdkhjf

Nyt, glutenfrit bageri har knækket smagskoden

Forbrugertest skaber glæde hos Nordic Gluten Free Bakery
Efter en målrettet udvikling af glutenfrie bageriprodukter har det midtjyske Nordic Gluten Free Bakery tilsyneladende ramt plet hos forbrugerne.

Det konstaterer Teknologisk Institut efter et forbrugerstudie på produkterne i instituttets sensoriklaboratorium i Aarhus. Testen viste ifølge instituttet en signifikant højere præference i forhold til konkurrerende glutenfrie produkter - og at Nordic Gluten Free Bakerys produkter blev lige så højt prioriteret som de testede ikke-glutenfrie produkter.

Nordic Gluten Free Bakery blev stiftet i 2017 og har siden da udviklet et bredt sortiment af brød og kager.

Med det formål at blive klogere på produkternes succes hos glutenallergikere og personer med en glutenfri livsstil allierede virksomheden sig med Teknologisk Institut for at få produkterne testet i Instituttets sensoriklaboratorium.

-I vores dialog med kæderne er det vigtigt, at vi selv kan stå inde for produkterne, og at indkøberne anerkender kvaliteten. Det er dog endnu mere overbevisende, hvis vi kan fremvise dokumentation på forbrugernes vurdering. Derfor besluttede vi at få gennemført en forbrugertest, siger Laila Finding, indehaver af Nordic Gluten Free Bakery.

Test på forbrugere i smagsbokse
I forbrugertesten blev produkterne testet på 60 forbrugere. De blev rekrutteret fra Teknologisk Instituts forbrugerdatabase. Der blev testet på både mænd og kvinder i alderen 18-65 år. Der blev testet på tre kategorier: Grove stykker, håndværkere og rugbrød. Forbrugerne testede produkterne op mod både konventionelle (ikke-glutenfrie) produkter samt konkurrerende glutenfrie produkter.

Faglig leder Eva-Marie Lange fra Teknologisk Institut gennemførte studiet i samarbejde med Nordic Gluten Free Bakery:

- Sensoriklaboratoriet er indrettet med individuelle smagsbokse, så der foretages en uforstyrret vurdering af produkterne. På den måde kan vi teste produkterne på flere kriterier, end hvis man står i et supermarked. Virksomheden opnår derfor størst mulig sikkerhed i de svar, der kommer retur, forklarer hun.

Der blev i testen spurgt ind til parametre som den overordnede vurdering af produkterne, deres smag, udseende, skorpe og konsistens.

- Vi er rigtig stolte over og glade for, at vores egen vurdering af produkternes kvalitet er blevet bekræftet via dette forbrugerstudie. Vi vil nu bruge resultatet til at få de sidste aftaler på plads med kæderne, konstaterer Laila Finding fra Nordic Gluten Free Bakery.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07