23948sdkhjf

Ny kampagne skal få Danmark til at handle lokalt

Købmanden i Gesten har store forventninger til ny kampagne for at styrke det lokale handelsliv.

En ny kampagne med bl.a. Landdistrikternes Fællesråd, Mobilepay og De Samvirkende Købmænd i front skal få danskerne til at handle i lokale fysiske butikker for at sikre bæredygtige og attraktive bysamfund.

Kampagnen med overskriften "Sæt pris på din by - Køb lokalt" tyvstarter lørdag den 27. oktober klokken 9.30 hos købmand Allan Piihl Haagensen, Min Købmand i Gesten.

Det fortæller De Samvirkende Købmænd i en pressemeddelelse. 

Han lægger ikke skjul på, at konkurrencen om kunderne hele tiden bliver hårdere: - Det er hårdt arbejde hver dag at holde på kunderne. Derfor er kampagnens budskab om at handle lokalt meget vigtigt.

Allan Piihl Haagensen glæder sig over at være købmand i en landsby, hvor de fleste er meget bevidste om betydningen af at handle lokal. Og der bliver arbejdet for at fremtidssikre butikkens overlevelse ved at flytte og udvide butikken gennem salg af anparter.

Adm. direktør John Wagner fra De Samvirkende Købmænd og formand Steffen Damsgaard fra Landdistrikternes Fællesråd klipper snoren for at markere åbningen af en dag med fokus på det lokale handelsliv.

- De negative konsekvenser af at udsulte den lokale handel vil være færre lokale arbejdspladser, mere bilkørsel og mindre støtte til foreninger og klubber. Andre konsekvenser vil være hensygnende lokalmedier, faldende huspriser og mindre lokal aktivitet og appel til nuværende og nye borgere, siger John Wagner forud for kampagnedagen.

Efter startskuddet i Gesten til "Sæt pris på din by - Køb lokalt" vil John Wagner og Steffen Damsgaard fortsætte turen i bus til fire andre byer; Hovborg, Lindknud, Gjerndrup og Bække langs Hærvejen, som er med i kampagnens pilottest.

- En spirende modgående trend viser sig i forbrugerundersøgelser. En tredjedel af danskerne siger således, at de handler i lokale forretninger for at støtte det lokale butiksliv og dermed bidrage til udviklingen og bæredygtigheden i det lokale samfund, siger Steffen Damsgaard.

Sideløbende med testen i den såkaldte Hærvejsklynge samt byerne Assens, Hillerød og Holstebro åbner projektet for online butikstilmelding til næste efterårs første landsdækkende "Sæt pris på din by - Køb lokalt-dag" i Danmark.

Enhver by og ethvert byområdes handlende kan beslutte at deltage.

Projektet leverer bl.a. en kampagnepakke til hver butik med bannere, klistermærker, plakater m.m

MobilePay og bureauet Marketsquare er initiativtagere til kampagnen, som lanceres i samarbejde med De Lokale Ugeaviser.

Projektet har udover DSK og Landdistrikternes Fællesråd opbakning fra Dansk Detail og KFI Erhvervsdrivende Fond.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103