Nu kommer der aldersgrænser på køb af energidrik i Lidl
Fra søndag d. 30. september skal kunderne vise gyldigt billed-ID for at købe energidrikke i Lidls 115 butikker.
Det er nemlig første dag, hvor Lidls aldersgrænse på 16 år for at købe de koffeinholdige drikke træder i kraft, fortæller kæden i en pressemeddelelse.
Og hos Lidl har man haft travlt med at forberede de ansatte og med at opdatere informationen rundt omkring i butikkerne:
- Vi har været meget grundige i vores forberedelser, så butikkerne og personalet er parat til, at aldersgrænsen træder i kraft, udtaler CSR-ansvarlig for Lidl, Lærke Skaksen.
- Vores personale er grundigt informeret om det nye tiltag og bliver mindet om at spørge efter ID, når en energidrik scannes ind ved kassen. Hertil har vi opdateret vores skilte og prismærker i butikken, så kunderne kan se, at aldersgrænsen nu er indført, og at du skal være minimum 16 år for at kunne købe energidrik, fortsætter hun.
Indførelsen af aldersgrænsen bliver også synlig i Lidls tilbudsaviser, hvor energidrikke markeres med et ”16 års”-logo.
Også på Lidls hjemmeside og på Facebook markeres det nye tiltag med blandt andet en informationsfilm.
Debatten er i gang
Lidl er den første dagligvarekæde i landet, der har indført en aldersgrænse på salget af energidrik.
Det har medført en debat, som er nået helt op til politikerne på Christiansborg. Det er man glade for hos Lidl:
- Salget af energidrikke til børn og unge er steget markant de sidste år, og vi vil som virksomhed være med til at tage et ansvar. Ved at sætte en aldersgrænse på salget har vi taget stilling til emnet, og vi er meget positive overfor den debat, der er afledt af vores tiltag. Unges forbrug af koffeinholdige drikke er et kompleks emne, som skal tages alvorligt af forhandlerne af energidrikkene, men også af politikerne på højeste niveau, siger Lærke Skaksen.
Selvom tilføjelsen af aldersgrænsen sandsynligvis vil få salget af energidrikke til at falde i butikkerne, ser man det kun som en positiv udvikling i Lidl:
- Det er selvfølgelig usædvanligt, at man som dagligvarekæde gerne ser et fald i salget af en vare, men hvis det betyder, at vi med vores nye initiativ har været med til at mindske unges forbrug af energidrik, så er vi meget tilfredse. Vi vil gerne sætte et godt eksempel for de unge, og i Lidl tror vi på, at det er den rette vej at gå, og vi håber at andre i branchen følger trop, tilføjer indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström.
Lidl meddelte tilbage i juni, at de fra den 30. september vil indføre en aldersgrænse på køb af energidrik.
Beslutningen blev taget på baggrund af DTU Fødevareinstituttet og interesseorganisation Hjerteforeningens anbefalinger for børn og unges indtag af koffein.