23948sdkhjf

Ansatte ryster i bukserne over netbutikker

De fysiske butikker frygter, at indkøb på nettet river tæppet væk under dem
Danskerne køber mere og mere ind via internettet. Det får mange butiksejere og deres ansatte til at ryste i bukserne for fremtiden.

Det kan man læse ud af en rundspørge foretaget af Avisen.dk til de danske handelsstandsforeninger. Rundspørgen tegner et dystert billede af et handelsdanmark, der frygter udslettelse i kampen mod netbutikker.

66 procent af de adspurgte handelsstandsforeninger svarer, at de er delvist enige i, at nethandlen truer fysiske butikkers eksistensgrundlag. De 26 adspurgte handelsstandsforeninger repræsenterer i alt cirka 2.839 butikker.

Ude i horisonten lurer udenlandske giganter som Amazon, der med glæde vil hive brødet ud af danske detailhandleres mund.

53 procent af de danske handelsstandsforeninger erklærer sig delvist eller fuldstændig enig i, at firmaer som Amazon, Wish og Zalando truer de fysiske butikkers eksistensgrundlag.

Samtidig peger hver anden handelsstandsforening på nethandlen som den primære udfordring og konkurrent for dem, hvilket er en stigning i forhold til for fem år siden.

- De allerstørste giganter
De resultater kommer ikke bag på branche- og arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv, der har mange medlemmer blandt danske detailbutikker.

- De resultater stemmer fuldstændig overens med de erfaringer, vi får, når vi taler med vores medlemmer. Før i tiden var den nærmeste konkurrent nabobyen eller shoppingcentreret, og nu er det nethandlen. Og det kan lige så godt være en udenlandsk netbutik som Amazon eller Zalando, siger markedschef hos Dansk Erhverv Lone Rasmussen til Avisen.dk og uddyber:

- Du sidder pludselig som forretningsdrivende i en lille bitte butik og konkurrerer med de allerstørste giganter i verden.

Men måske kunne butikkerne også godt hanke lidt op i sig selv, mener Heidi Svane Pedersen, der er projektleder i innovationsnetværket Service Platform.

Hun kører jævnligt rundt i Danmark og prøver at ruste de fysiske butikker til en ny digital virkelighed, og de kan til tider godt være lidt tunge at danse med.

- Det er helt klar et billede, jeg kan genkende, når jeg er ude og tale med landets handelsstandsforeninger og små butiksejere. Der er en enorm frygt for internethandlen, men det er også en overdreven frygt.

- For hvis man skal stille det lidt skarpt op, så er internethandel ikke en konkurrent for detailhandlen. Den primære udfordring er i stedet dårlige detailhandlere, siger hun til Avisen.dk og sætter det på spidsen:

- For hvad er alternativet? Bare at lægge sig til at dø?
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073