23948sdkhjf

Coop kårer årets lokale varer

Pris til syltede havtorn, Swizzle og voksen-pålægschokolade.
Coop har siden nytår været på jagt efter de bedste lokale produkter i Danmark inden for mad, drikke og konfekture.

Jagten er nu kulmineret med kåringen af vinderne: Havtorn-producenten Høstet fra Nexø, læskedrikfirmaet Læsk fra Hørsholm og den københavnske chokoladeproducent Svenningsen.

Høstet tog mad-prisen for sine syltede, umodne havtorn, Læsk sejrede med sin Swizzle-drik, og Svenningsen blev kåret som vinder med sin pålægschokolade med stjerneanis, lakridsrod og havsalt.

Produktprisen gives til produkter, der med en god historie, en særlig råvare og en unik oprindelse kan give forbrugerne nye og spændende smagsoplevelser.

79 produkter fra hele landet er blevet smagt og testet, og ni producenter blev udvalgt til at dyste om Produktprisen 2018.

Finalerunden foregik som led i den officielle del af kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm.

Høstet, Læsk og Svenningsen får hver en kontant præmie på 5.000 kroner, møde med Coop om eventuelt fremadrettet samarbejde, mulighed for at testsælge finaleproduktet i udvalgte Coop-butikker og omtale på Coops og Sol over Gudhjems sociale medier.

- Stort klap på skulderen
Peter Svenningsen – manden bag pålægschokolade med stjerneanis og peberrod – er stolt over prisen:

- Jeg har altid ment, at der manglede en voksenudgave af pålægschokolade, så jeg håber naturligvis, at der er et marked for det. Det må tiden jo vise. Men at vinde Produktprisen er naturligvis et stort klap på skulderen, konstaterer han.

Danske varer er i høj kurs, og Coop peger på, at koncernen gerne vil kunne tilbyde forbrugerne et endnu bredere udvalg af danske kvalitetsvarer.

- Den gode historie og det gode håndværk er med til at drive interessen for lokale madvarer blandt forbrugerne. De vil gerne vide, hvad de spiser, og hvor råvarerne kommer fra. De mange produkter, vi har smagt, testet og nu kåret, vidner om, at kreativitet, iværksætteri og lyst til at udvikle nye produkter blomstrer i Danmark. Produktprisen er for os en mulighed for at opdage nye, lokale produkter, som måske har levet en skjult tilværelse, men som i høj grad fortjener at komme frem i rampelyset, siger Hanna Schaldemose, fødevarekonsulent i Coop.







Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125