Coop introducerer Virtual Reality-træning af medarbejdere
VR skal gøre oplæringen sjovere især for de unge.
Målgruppen er primært unge medarbejdere, og her går Coop nye veje for at sikre en introduktion, der huskes.
Det fortæller virksomheden i en pressemeddelelse
Med hjælp af en særlig Coop-app og et par VR-briller, får man en oplevelse, der ellers mest kendes fra spil-verdenen.
VR-træningen er da også udviklet netop som et spil: I et butiks-univers, spiller den unge sig igennem en dag på jobbet og optjener løbende point, der motiverer til at gøre en ekstra indsats for kunderne og i butikkens daglige arbejde.
Point opnås, når de virtuelle kunder får en god oplevelse.
Tiltaget skal gøre det sjovere for de unge at starte i job i Coop, og det skal hjælpe de unge til at få forståelse for, hvordan deres egen indsats kan øge kundernes tilfredshed, når de handler i Coops butikker.
Selve app'en er udviklet af Learningbank for Coop, der i øjeblikket tester konceptet i de 10 første butikker og til træning af salgselever på skoleophold. Det er planen, at det skal anvendes i alle butikker, allerede senere i år.
- Vi vil gerne give vores mange, helt unge medarbejdere en sjov og motiverende start på jobbet i Coop. Derfor har vi valgt en ny teknologi, som de unge måske kender fra digitale spil, men som de i hvert fald ikke forbinder med at skulle lære noget. Med VR-træningen spiller de sig til en viden, som sætter fokus på at gøre en positiv forskel for Coops kunder, siger senior HR-konsulent i Coop Anne Rahbek.
Tiltaget er så nytænkende, at learnT DTU (DTU's center for digital læringsteknologi) deltager i projektet, som de benytter som afsæt til at forske i effekten af at inddrage VR som læringsmetode.
- Jo mere vi mennesker involverer os, jo mere lærer vi. Faktisk husker vi op til 75 % mere, når vi bruger VR-træning end fx ved klasseundervisning. Og brugerne opnår reelle erfaringer på baggrund af de virkelighedsnære oplevelser. Coop er helt klart frontløber med dette projekt, når det kommer til træning af unge medarbejdere, siger CEO i Learningbank, Stine Schulz.
Som træningsmetode er VR hidtil kun blevet anvendt til højtuddannede i specialistfunktioner. I detailhandelen er Walmart for nyligt begyndt at anvende det i USA, mens Coop er de første i Europa og Danmark, der udnytter teknologien på denne måde.
Coop ønsker at være kendt som en "ualmindelig arbejdsplads". Træning med brug af VR er et eksempel på det.