5200 biler i Danmark tilbagekaldes efter fejl med selelås
Kører man rundt i særlige biler med muligt brist, bør bageste midtersæde undgås, siger Volkswagen Danmark.
Det oplyser virksomhederne, der tilbagekalder i alt tre modeller, fredag. Det fremgår af to forskellige pressemeddelelser fra de to selskaber.
For Volkswagens vedkommende gælder det den nuværende generation af Polo fra år 2018.
For Seat, der ejes af Volkswagen, drejer det sig om den nye Arona model 2018 og den nuværende generation af Ibiza, der har modelår 2017 og 2018.
Det er samme tekniske problem, der ligger bag tilbagetrækningen af alle tre bilmodeller. Det bunder i et teknisk problem med sikkerhedsselen, der er på bilernes bagsæder.
Hvis bagsædets midterste og venstre siddeplads bruges på samme tid, er der risiko for, at selelåsen til den midterste sele bliver udløst.
Det vil typisk ske ved pludselige og hurtige vognbaneskift, når der er fem personer i bilen, står der.
- De berørte biler vil blive udstyret med en anden type selelås, lyder det fra begge fabrikanter.
Inden for de kommende uger vil begge bilproducenter starte på en hjemkaldelse af de berørte biler.
De kunder, der er berørt, vil blive kontaktet via et brev, så de kan lave en aftale med en servicepartner.
- Kunderne friholdes for omkostninger, fremgår det også af begge meddelelser.
Det var oplysninger, der blev fremlagt af det finske bilmagasin Tekniikan Maailma, der satte fokus på problemet.
Magasinet havde lavet en test, der viste, at selen på midtersædet på bagsædet i bilen kunne påvirke selen ved siden af under kørslen.
Alt i alt tilbagekalder Volkswagen 410.000 biler fra sit eget mærke og datterselskabet Seat. Det skriver nyhedsbureauet AFP.
Hvis man modtager et brev, så er det bare med at komme afsted, lyder opfordringen fra Lotte Otto, afdelingsleder ved teknisk rådgivning ved Forenede Danske Motorejere (FDM).
- De skal reagere på det og ikke bare lade det være, siger hun.
Ifølge hende er det betryggende, at der bliver taget hånd om problemet.
- Det, der er bekymrende, det er, hvor længe det har foregået, og hvornår har man opdaget det. Det er der jo ingen af os, der kan sætte status på.
- Men der er ingen tvivl om, at når vi snakker sikkerhedsfejl og mangler, så er de rimeligt hurtigt ude og sørge for at kalde bilerne ind, siger hun.
/ritzau/