23948sdkhjf

DI: Virksomheder kan kapre kunder fra Amazon med kunstig intelligens

Danske virksomheder skal sætte kunden digitalt i højsædet på en helt ny måde, hvis de vil klare sig i konkurrencen mod giganterne på nettet
Selv om langt de fleste kunder har gode oplevelser når de køber ind i danske webbutikker, bliver alligevel en stor del af danskernes indkøb på nettet sendt retur, mange varer ender i indkøbskurven uden at blive bestilt og købt.

Og, kunderne kontakter i stor stil webshops både før, under og efter en bestilling.

Det skriver Dansk Industri i en pressemeddelelse.

- Hvis danske virksomheder bliver bedre til at give deres kunder en god oplevelse, når de køber ind, kan de kapre kunder fra giganter som Amazon. Et nyt våben i den kamp kan f.eks. blive kunstig intelligens og big data, som vi bl.a. kan bruge til at lære vores kunder bedre at kende, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

- Amazon er en stor udfordring for danske virksomheder, men kender vi vores besøgstid, så kan vi vende det til vores egen fordel, men det kræver i den grad, at vi er vågne og åbne over for at tage nye digitale midler i brug, siger Annette Falberg.

DI Handel vil fremover hjælpe sine medlemmer med større digitalisering af kundeoplevelser, og startskuddet lyder i dag på en konference i København.

- Vi skal give kunderne en helt unik oplevelse, når de går på indkøb på nettet. De skal nærmest kunne føle på produktet, og se det fra alle sider, inden de beslutter sig. Kunderne kræver skræddersyede produkter, ydelser og oplevelser.

I dag er det forholdsvis få virksomheder, der bruger nye digitale teknologier til at hjælpe kunderne til at få en god købsoplevelse.

Tal fra Danmarks Statistik viser i en analyse om IT-anvendelse i virksomheder 2017, at kun 14 pct. af de adspurgte virksomheder anvender mere end en type avanceret teknologi.

Og dette tal falder drastisk med antallet af teknologier, f.eks. er det kun 3 pct. der anvender tre typer avanceret teknologi.

Det kan være avanceret teknologi som f.eks. machine learning og kunstig intelligens, internetforbundne sensorer, GPS og andre satellitbaserede tjenester.

- Mange andre steder er brugerne allerede klar til at bruge de nye teknologier. Over 16 pct. af amerikanerne har allerede taleassistenter/talk-bots, som f.eks. Amazons Alexa og iPhones Siri, der bl.a. kan bruges til at indtale sine ordre – og der er tydelig vækst på talkbots, da over 7 pct. af amerikanerne fik en i julegave i 2017. Det giver en helt nye måde at tænke salg og kundeoplevelser på, siger Annette Falberg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109