23948sdkhjf

Madspildet falder i Netto

Danmarks største discountkæde nedbragte sidste år madspildet i butikkerne med mere end 500 ton.
- Jeg er glad for resultatet. Men der skal arbejdes hårdt og målrettet fremover, hvis vi skal fortsætte og knække kurven for alvor.

Sådan siger Nettos landedirektør, Brian Seemann Broe, i en pressemeddelelse som kommentar til offentliggørelsen af Nettos Madspildstal 2017.

De nye tal viser, at Netto i det forløbne år har reduceret madspildet i butikkerne med tre procent svarende til godt 500 ton. Det er en udvikling, som matcher målsætningen om at halvere Nettos samlede madspild inden 2030.

- Madspild er et alvorligt problem både set fra et etisk og økonomisk synspunkt. Mad skal spises og ikke ende i skraldebøtten, og derfor er en af vores vigtigste prioriteter at reducere madspildet. Der bliver stadig smidt alt for meget mad ud i detailhandlen, og vores opgave er at gå forrest for at finde og udvikle effektive metoder, der kan nedbringe madspildet hos os selv og motivere andre til at komme med i kampen. Det kræver nytænkning, hårdt arbejde og ikke mindst samarbejde, siger Brian Seemann Broe.

Flere initiativer skal løse udfordringen med madspild
Netto offentliggjorde som den første supermarkedskæde sidste år, hvor meget mad der ender som affald i stedet for at blive solgt.

I 2016 måtte 17.632 ton mad kasseres, mens Netto i 2017 formåede at bringe tallet ned til 17.121 tons.

Reduktionen er et resultat af mange forskellige tiltag, som Netto har sat i gang sidste år.

Blandt de mest effektive er et internt Waste Hunter team, som består af eksperter i Netto, der uddanner personalet i butikkerne til at bestille mere præcise varemængder. Indtil nu har Waste Hunter teamet arbejdet med 35 butikker med gode resultater.

Netto har også sat andre forsøgsordninger i gang blandt andet ompakning af frugt og grønt, hvor et enkelt stykke i en pose er skadet.

Normalt vil hele posen inklusive de gode stykker blive smidt ud, men med ompakningen kan Netto sælge de gode stykker til en reduceret pris.

- Vi oplever, at vores kunder tager godt imod de initiativer, vi sætter i gang. De vil både hjælpe med at nedbringe madspildet og er naturligvis i bedste Netto-ånd også interesserede i at få et godt tilbud. Og for vores vedkommende giver det mening både set fra et moralsk og købmandsmæssigt synspunkt at sælge varerne til nedsat pris i stedet for at smide dem ud, når de er blevet for gamle. Den kombination er en af nøglerne til at få solgt varer, der ellers ville ende som madspild, siger Brian Seemann Broe.

Nye løsninger til et komplekst problem
I løbet af foråret lancerer kæden en digital løsning, som vil gøre det endnu lettere og mere overskueligt at finde nedsatte datovarer i Netto-butikkerne. Netto vil desuden fortsætte sit strategiske samarbejde med blandt andet FødevareBanken, som henter overskudsmad fra Netto og videredistribuerer det til lokale væresteder som for eksempel varmestuerne hos Kirkens Korshær.

Og netop kombinationen af mange og forskellige tiltag er efter Brian Seemann Broes vurdering det, der skal til, for at Netto kan skære endnu flere ton af sit madspild.

- Årsagen til madspild er kompleks. Derfor findes der ingen enkle løsninger men nok snarere et antal forskellige tiltag, som tilsammen kan knække kurven. Vi har fundet nogle af dem, men vi skal udvikle endnu flere i de kommende år, siger Brian Seemann Broe.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.113