23948sdkhjf

Google fjerner ulovlige reklamer

I 2017 fjernede Google 3,2 milliarder reklamer, som stred mod tjenestens retningslinjer. Læs om reglerne her.
3,2 milliarder. Så mange reklamer fjernede Google fra sin tjeneste sidste år, fordi de stred imod mediegigantens retningslinjer.

Det er næsten en fordobling fra året før, og stigningen skyldes, at Google er blevet bedre og hurtigere til at opspore de ulovlige reklamer.

Det forklarer Jessica Stansfield, der er direktør for Googles globale produktpolitik i Europa, Mellemøsten og Asien.

- Det skyldes de investeringer, vi har lavet i vores teknologi og ansatte for at sikre, at vi kan opspore flere ulovlige reklamer, siger hun.

Teknikkerne til at omgå Googles grænser er under konstant udvikling, forklarer Jessica Stansfield.

Det lykkedes dog Google at fjerne, hvad der svarer til flere end 100 ulovlige reklamer i sekundet sidste år.

Kategorien for, hvilke typer af reklamer som overtræder Googles retningslinjer, er bred. Den dækker både over reklamer for såkaldt malware, der er skadelig software, våben samt visse typer politisk indhold.

Inden for de specifikke områder varierer lovgivningen fra land til land, og den bliver der taget hensyn til, når grænserne sættes, forklarer Jessica Stansfield.

Nogle gange går spændet dog videre end den lokale lov.

- Vi prøver ikke på at begrænse ytringsfriheden, vi prøver bare at sige, at der er bestemte typer af indhold, som vi ikke vil tjene penge på, og dem beskriver vi i vores politikker, siger hun.

Hvor Google i 2017 satte særligt ind over for clickbaiting, vil puljen af indhold, der til en vis grad ikke må reklameres for, blive udvidet med bitcoins og andre investeringer i uregulerede og spekulative finansielle produkter.

Fakta
Her kan du læse om, hvad Google ikke vil acceptere reklamer for på sin tjeneste.

* For at beskytte brugerne fjerner Google indhold fra sin reklametjeneste, Google AdWords, der strider mod søgegigantens retningslinjer.

* Det er de reklamer, som ses ude i siden af hjemmesider, når man bruger søgetjenesten.

* Google skelner mellem indhold, som er forbudt at reklamere for, og indhold, der er tilladt at reklamere for med begrænsninger.

* Indhold, der er forbudt at reklamere for, er blandt andet forfalskede produkter, farlige produkter som narkotika og våben samt hacking.

* Reklamer for blandt andet pornografi, alkohol, finansielle produkter og politisk indhold begrænses nogle gange. Her tages blandt andet den lokale lovgivning med i overvejelsen.

* Google fjerner både reklamer og hjemmesider, som gør brug af Googles reklametjeneste, hvis de ikke er i overensstemmelse med retningslinjerne.

* I 2017 fjernede Google 3,2 milliarder reklamer - svarende til flere end 100 i sekundet. Året før var tallet 1,7 milliarder.

Kilder: Google.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171