Nyt værktøj kortlægger konkurrencen ved nye butiksområder
Kommuner skal nu sikre sig at nye butiksområder er med til at styrke konkurrencen
Før en kommune kan udlægge et nyt butiksområde eller udvide et eksisterende, skal kommunen nemlig frem over blandt andet redegøre for, hvordan det nye område kan styrke konkurrencen. Det er en konsekvens af den nye planlov, som trådte i kraft i juni sidste år
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet det beregningsværktøj, der med få input kan hjælpe kommunerne til at få en indikation af konkurrenceeffekten ved nye butiksområder.
Fakta om Planloven
Planloven fastsætter bestemmelser for detailhandel. Formålet med bestemmelserne er:- at fremme et varieret butiksudbud i mindre og mellemstore byer og i de større byers bydele
- at butikker placeres med god tilgængelighed for alle trafikarter, og at transportafstande ved indkøb begrænses for at fremme en samfundsmæssigt bæredygtig detailhandelsstruktur
- at skabe gode rammer for velfungerende markeder med en effektiv butiksstruktur
Den konkrete opgave med at planlægge for detailhandel ligger hos kommunerne.
Det nye værktøj bygger blandt andet på erfaringer og metoder som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anvender i deres fusionskontrol.
Produktivitetseffekten
Lempelser i den ny planlov har gjort det muligt for kommunerne at tillade større butiksformater end tidligere.
- Den videnskabelige litteratur og praktiske erfaringer viser at større butikker normalt er mere produktive end mindre butikker, og det er derfor sandsynligt, at nye butiksområder kommer til at indeholde større butikker end de eksisterende – særligt hvis det nye butiksområde kommer til at ligge udenfor tættere bymæssig bebyggelse, hvor det er nemmere og billigere at udlægge større sammenhængende arealer til butiksområde. Samtidigt er der studier, der viser, at øget konkurrence fra nye butiksområder kan anspore de eksisterende butikker til at indrette sig mere effektivitet og dermed øge produktiviteten, lyder det i forklaringen om baggrunden for de nye beregningsmuligheder.
Erfaringer fra Sverige også, at når der tillades ny konkurrence fra store butiksformater får det samtidigt de eksisterende butikker til at øge deres produktivitet.