Power må skrue ned i Danmark
Tilførsel af ny kapital til moderselskabet i Norge betyder, at elektronikkæden Power må reducere planerne om ekspansion i Danmark. Storbank skal give lov, hvis der åbnes flere varehuse her i landet.
Den aggressive elektronikkæde har fået stækket vingerne af de norske ejere og en storbank, når det gælder åbning af nye butikker herhjemme. Det skriver Finans .
Norskejede Power har det seneste par år ellers åbnet en stribe nye varehuse i Norge, Finland og Danmark. Målet er at konkurrere med Elgiganten, som er den største elektronikkæde i Skandinavien.
Men den voldsomme offensiv har været dyrere end ventet for Power. Derfor har ejerne og den norske storbank DNB været nødt til at tilføre selskabet mere end en halv mia. kr. i ny kapital.
Som et led i den finansielle rekonstruktion har banken krævet, at der bliver sat restriktioner på antallet af nye butikker i Danmark i 2018 og 2019. Det fremgår af en redegørelse fra bestyrelsen i kædens moderselskab, Power International, som er tilgængelig i det norske selskabsregister.
- Vi planlægger at åbne et til to nye varehuse i Danmark i år og fire i 2019. Skal vi mere end det, må vi ind over banken. Det er dyrt at ekspandere hurtigt i flere lande på samme tid. Derfor har vi brug for ny kapital og likviditet, siger adm. direktør Ronny Blomseth, Power International, som også er bestyrelsesformand for kæden i Danmark, til Finans.
Power, der er skabt ud fra Expert-kæden, havde ved indgangen til 2017 fire butikker her i landet – og er nu kommet op på 12. Det er kun et halvt år siden, at Jesper Boysen, adm. direktør i Power, varslede, at kæden ville åbne yderligere mindst fem nye butikker i 2018 – samt endnu flere i årene derefter.
- Mens vores fokus hidtil har været 100 pct. på ekspansion, så flytter vi nu mere over på de allerede etablerede butikker rundt omkring i landet, siger Jesper Boysen til Finans.
Ifølge detailhandelsekspert Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia, er der intens konkurrence på handel med elektronik og hvidevarer i Danmark.
- Det er dyrt at etablere sig som en ny aktør på et marked, hvor der allerede er en stor og veletableret butikskæde som Elgiganten. Samtidig er der intens konkurrence fra nethandel, og der er stor gennemsigtighed på priserne, siger Henning Bahr til Finans.