23948sdkhjf

Eksperter: Lego er nødt til at tæmme den kinesiske drage

Lego er tvunget til at få bedre fat i vækstmarkeder som Kina, siger international analytiker. Men den nye kinesiske onlinesatsning er ualmindelig svær.
Lego er tvunget til at rage mere vækst til sig i nye, uudnyttede markeder som Kina.

Ellers bliver salget tynget af den massive slagside, som legetøjskoncernen har til de dominerende markeder Nordamerika og Vesteuropa, hvor salget svigter i øjeblikket.

Det konkluderer analytiker Matthew Hudak fra analysevirksomheden Euromonitor, skriver Finans.

- Selv med tocifrede vækstrater i Asien og Stillehavsområdet, Østeuropa og Mellemøsten og Afrika vil enhver opbremsning eller fald i salget i Vesteuropa og Nordamerika sandsynligvis mere end opveje fremgangen og trække selskabet som helhed ned, lyder vurderingen fra Matthew Hudak.

Hans kommentar falder i anledning af, at Lego har indgået en aftale med et af verdens største onlinegame-selskaber, kinesiske Tencent. Sammen skal de to parter udvikle en Lego-videozone for børn på Tencents videoplatform og udvikle andre Lego-licensspil.

Samarbejdet skal også udbrede Lego Boost, som er et koncept, hvor man bygger små Lego-robotter, som man så via en app kan overføre til en digital platform og lege videre med.

Analytikeren sigter også til, at Lego i første del af 2017 måtte notere en tilbagegang i salget - den første tilbagegang siden Legos dybe krise i 2003-2004.

Meldingerne for julehandlen i 2017 er dystre fra både Legos ærkerival Mattel og fra detailhandlen. Ikke mindst på det amerikanske marked, som udgør omkring en tredjedel af Legos salg, skriver Finans.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094